Test Merry Fisher 1095
Letošní model osvědčené a úspěšné řaday Merry Fisher nese označení 1095 a stává se novou vlajkovou lodí. Dříve rybářské jachty jsou stále více plnohodnotnými cruisery.
Označení „Fisher“ je u všech novějších modelů zavádějící, protože lodě se stále více vzdalují svému původnímu rybářskému účelu a stávají se z nich spíše víkendové cruisery s velkým důrazem na komfort a zároveň výkon. V průběhu let dochází ke zmenšování kokpitů ve prospěch prostoru v nástavbě. Nejnovější model je toho výrazným příkladem. Představa početné rybářské posádky mlátící se pruty v nevelkém kokpitu, který ještě částečně zasahuje pod stříšku, je spíše úsměvná. Ne že by nebylo možné si na ryby vyjet, ale bude to jen v menší posádce. Stále zřetelněji se u všech nových člunů této značky jedná především o pohodlnější jachty, než o pracovní rybářské čluny.
Světlý a prostorný interiér
Foto Jerome Kelagopian
Z člunu pro rybáře vznikla kompletní jachta
Merry Fisher 1095 zaujme hned na první pohled velkoryse řešenou nástavbou s rozměrnými okny. Co se jich týče, tak i kajuty jsou jimi vybaveny a ani pod palubou nebude o světlo nouze. Majitelská kajuta v přídi má navíc rozměrnou střešní luknu – ta je sice zakryta skládací matrací, je ale možné ji rozložit a část nad luknou lze oddělat.
Paluba a kokpit
Foto Jerome Kelagopian
Kormidelník má přístup přímo na palubu bočními dveřmi.
Přístup na loď je řešen přes malou a úzkou platformu vrátky na pravé straně zrcadla. Na platformě se nacházejí i skládací výklopné schůdky pro přístup z vody. Šířka platformy je pouze několik desítek centimetrů a nejedná se o žádnou rozměrnou koupací plošinu. Pro snazší vstup na záď na levoboku, např. kvůli vyvazování, jsou i na levé straně kokpitu malá vrátka. Jsou ale užší a procházejí pouze opěrkou lavice kokpitu.
Na pravoboku vede i poměrně široký ochoz k přídi. Dá se na něj vyjít i bočními dveřmi z nástavby. Na přídi je na střeše kajuty velká opalovací matrace, kterou jsme již zmiňovali. Co se týká levoboku, je na něm jen úzký ochoz a vázání fendrů na reling vyžaduje smysl pro rovnováhu.
Vraťme se ale do kokpitu. Uvolnil místo prostorné nástavbě a nezabírá ani čtvrtinu délky trupu. Je v něm především klasická lavice do L. Její příčná část se dá rozšířit posunutím dopředu a sklopením opěradla. Vznikne solidně velké lehátko na opalování. Také sem můžeme připevnit menší demontovatelný stolek.
Protože jsou za kokpitem umístěny dva přívěsné motory, přístup do vody je omezen prakticky jen na pravoboční platformu. Do vody se dostanete samozřejmě i z levoboku, ale schůdky jsou pouze napravo.
Prostorná nástavba
Foto Jerome Kelagopian
Sezení v salonu je možné změnit v další lůžko.
Do nástavby se vstupuje posouvacími dveřmi na pravoboku. Napravo je malinká „kuchyňka“ nalevo stůl se dvěma lavicemi proti sobě. Nad stolem se nachází odsunovací okénko. Stůl se dá samozřejmě snížit na úroveň lavic a pokrýt matrací. U lavice blíže k přídi je možné překlápět opěradlo, takže sedíte buď zády nebo čelem ke směru plavby.
Před kuchyňkou se nachází křeslo skipera s přístroji, volantem a pákami plynu. Elektronika se nabízí ve dvou ůrovních vybyvení a je značky Lowrance. Vedle křesla skipera jsou již zmiňované boční dveře nástavby, které výrazně usnadní vyvazování jachty, když je skipper na palubě sám.
Po několika schodech sejdeme do malého prostoru, ve kterém se nachází dveře do tří kabin a do sprchy se záchodem. Ve všech kajutách je za dveřmi slušná stojná výška a všechny jsou vybaveny dvoulůžky. Kajuta na pravoboku ho má poněkud menší a tak výrobce udává počet lůžek jako 4+4. Úložné prostory jsou odpovídající úloze „weekend cruiseru“, samozřejmě ne pro plný počet v certifikátu uvedených deseti lidí. V interiéru převládají ostré hrany a celý je vyvedený ve tmavé dýze. Při testu se jednalo o prototyp a ani na stránkách výrobce nebyly uvedeny jiné varianty. Nicméně díky výraznému prosvětlený interiér nepůsobí tmavým dojmem. Když jsme u prosvětlení, zmíním ještě dvě zasouvací střešní okna v nástavbě. Co se týká úrovně provedení interiéru, je zcela odpovídají dané kategorii lodí.
Motory
Foto Martin Rohovský
Na obou bocích zádě jsou malé koupací platformy. Jen na pravé z nich je žebřík pro výstup z vody.
Testovaná loď byla vybavena dvěma motory Yamaha o výkonech 300 Hp. Jde o výkon více než dostatečný. Na rovné hladině 1095 s nimi dosáhne maximální rychlosti 36 uzlů za méně než 10 sekund. Ovládání pomocí hydrauliky je velmi snadné a přesné. Testovaná loď byla vybavena mimo elektrického trimu motorů ještě i trimovacími klapkami. Ty nejsou ve standardu – a asi nejsou příliš potřeba.
Při použití protiběžného chodu motorů a příďového propeleru ( je také za příplatek) je možné se otočit prakticky na místě, i když při větru vyžaduje tento manévr díky vysoké nástavbě určitý trénink. Ani při lehkém trimu se loď na jeden motor nedostala do skluzu ale její ovladatelnost zůstávala pořád na slušné úrovni.
Pro vyvazování máme k dispozici šest rohatinek – dvě na zádi, dvě na přídi a dvě uprostřed. Přístup k prostřední rohatince na levoboku je trochu komplikovaný kvůli opravdu úzkému prostoru mezi nástavbou a relingem. Přístup k vázání na zádi i přídi je i díky vrátkám v kokpitu exceletní. Kotva je umístěna na příďové rolně, elektrický vrátek je ale nabízen až ve zvláštní výbavě.
Závěrem
Na rozdíl od starších a menších modelů řady Merry Fisher se už jedná o docela „kus“ lodě. V dané ( a zatím jediné motorizaci) má výkonu spíše přebytek než nedostatek. Je dobře ovladatelná, i když přístavní manévry v silnějším větru je třeba trochu vyzkoušet a zažít si je – bez použití příďového propeleru přece jenom na otočení trochu místa potřebujete. Ale celkově se jedná o zdařilý víkendový cruiser pro větší rodinu nebo pro partu kamarádů, ve kterém je možné vyplout i na delší plavbu.
Parametry
Celková délka
|
10,50 m
|
Délka trupu
|
9,95 m
|
Šířka
|
3,32 m
|
Ponor
|
0,69 m
|
Výtlak
|
4638 kg
|
Motorizace
|
2 x 300 hp
|
Nádrže na palivo
|
2 x 400 l
|
Nádrže na vodu
|
260 l
|
Počet kajut
|
2/3
|
Kategorie
|
B8, C10
|
Cena
|
98 460 EUR bez DPH
|
Více
|
www.fasyachting.cz
|
4453
Související články
Jak se měří stabilita jachet IMOCA
Jak se měří stabilita jachet IMOCA
Nejatraktivnější jednotrupé offshore jachty IMOCA nejsou příliš svázané pravidly. Mimořádná pozornost je však od tragického ročníku Vendée Globe 1996 kladena na stabilitu. Jak vypadají přísné testy stability, kterými musí projít každá loď?