Malá velká loď
Foto Olivier Claris
Swift Trawler 30 je určený pro delší pohodové plavby
Pohled na ST 30 mate. Má design velké lodi. Trawlery jsou obvykle mnohem větší. Ani při pohledu zblízka se nezdá, že by člun měl jen 10 metrů délky. Nabízí hodně prostoru a to i díky některým inovativním řešením. Hlavně bych zmínil možnost otevření kokpitu na koupací plošinu. Otevírá se celá záď lodi. Protože i salon leží na stejné výškové úrovni, vznikne spojený prostor ze salonu, přes kokpit a koupací plošinu až do moře.
Aby bylo možné zachovat na pravoboku pohodlný průchod na příď, je nástavba umístěna asymetricky. Průchod na levoboku je jen minimální. Dostatečný k uvázání fendrů.
Překvapení čeká také na flybridge. Zde se cítíte jako na větší jachtě. Místa je zde výrazně více, než byste čekali. Především v zadní části. Na rozdíl od většího modelu ST 34 se zde ale nepočítá s umístěním manuálního jeřábku na dinghy.
Paluba
Foto Olivier Claris
Vedle kotevny je na přídi i místo na plynové lahve
Na široké přídi najdeme nad kotvou příjemné teakové sedátko. To je místo, kde je možné sledovat hrající si delfíny, nebo v klidu přemýšlet o příštích dnech. Kotevní kování je dlouhé, příď trawleru je kvůli prodloužení vodorysky téměř kolmá a kotvu je třeba vystrčit dále dopředu, aby příď nepoškodila.
Vedle rozměrné kotevny je na přídi ještě místo na plynové láhve. Nepřekáží tady, ale při plavbě je nesmíte zapomenout přivázat. Pokud tak neučiníte, bude stačit přejet 2 vlny, aby vás hluk poletující bomby upozornil na vaše opomenutí.
Také za sluněním vyrazíte na příď. Na střeše nástavby najdete matraci pro tento účel určenou.
Jak jsme si již řekli, průchod na příď vede na pravoboku. Masivní nerezový reling zasahuje na pravoboku jen ke třem schůdkům na úrovni kormidelny. Za nimi jsou dvířka v boku lodi, která usnadňují výstup z jachty při stání bokem. Na levoboku jachty, kde je průchod velmi úzký, vede zábradlí až na záď.
Foto Olivier Claris
Celý kokpit je možné na zádi otevřít na koupací plošinu
Kokpit na zádi není veliký, ale je třeba si uvědomit, že jsme na lodi dlouhé jen 10 metrů. Do kokpitu je možné přemístit stůl ze salonu a středové stoličky. Na zadní straně je možné vyklopit dvě sklopné stoličky. O možnosti otevřít kokpit na koupací plošinu jsme se již zmínili.
Přístup na flybridge je po jednoduchých schůdcích ze zádi. Nahoře najdeme sezení pro čtyři a plnohodnotné kormidelní stanoviště. Ostrou výtku si zde vysloužilo opěradlo lavice kormidelníka. Aby umožnilo měnit orientaci lavice, opěradlo se překlápí v předozadním směru. Bohužel ve vymezených polohách často nedrželo. Loděnice slíbila, že problém odstraní.
Na flybridge jsou umístěny veškeré navigační i monitorovací přístroje a ovládací prvky. Co najdete v kormidelně na hlavní palubě, je i zde. Při obavách před sluncem je k dispozici rozměrné bimini. Pro minimalizaci podjezdové výšky je možné řídící pult sklopit. Také z tohoto důvodu není použit pevný stěžeň. Počítá se jen s demontovatelným radarovým sloupkem. Výška ST 30 ve standardní verzi je 3,46 m. K dispozici je ale i nízká verze s výškou pod 3 metry.
Interiér
Foto Olivier Claris
Vynikající prosvětlení nástavby je umožněno také tím, že střecha je podepřena jen subtilními hliníkovými sloupky
Testovali jsme verzi s jednou kajutou na přídi a velikou samostatnou sprchou. V nabídce je i verze s další dvojmístnou kajutou místo samostatné sprchy. V této kajutě jsou palandy s rozměry lůžek 185 x 60 cm.
Hlavní obytný prostor sdružuje salón, kuchyňku a kormidelnu. Kuchyňský kout není veliký, jsme ale na jachtě dlouhé jen 10 metrů. I tak zde najdeme praktický dvojdřez, vařič se dvojicí plotýnek, troubu a malou lednici. O vybavení kuchyně je třeba přemýšlet. Místa zde není mnoho.
Loděnice chytře vyřešila nouzové dvojlůžko v salonu. Po přestěhování stolu do kokpitu se podélná lavice rozkládá roztažením. K dispozici zde je samozřejmě i dnes již nezbytná televize.
Ze salonu je vynikající panoramatický výhled. Výborné pro bezpečnost, i pro zábavu. Večer na kotvě naopak oceníme možnost zatažení záclon v celém salónu.
Kormidlovat jachtu lze stejně dobře vsedě i vestoje. Pod nohama kormidelníka je sklopný schůdek, sklopná je i přední část lavice kormidelníka. Od kormidla je bočními dveřmi východ na palubu. Velmi dobrý výhled budou v dešti omezovat krátké stěrače. To je škoda. Kormidelník má po ruce vše potřebné. Na testované lodi bylo možné najít i dvojicí joysticků k ovládání příďového a záďového propeleru.
Foto Olivier Claris
Od kormidla vyjdete rovnou na palubu na pravoboku a můžete si zkontrolovat přístavní manévr
Vynikající výhled ze salonu je dán především tím, že střecha je posazena jen na subtilních hliníkových sloupcích.
Cestou do kajuty je vpravo v podpalubí toaleta a vlevo samostatná sprcha. Jak sprcha, tak i toaleta jsou velmi prostorné a mají zajištěnu ventilací okýnkem v trupu. Záchod byl použit vakuový. Téměř vše ve sprše je z bílého laminátu. Ten se dobře udržuje a je velmi odolný.
Přední kajuta je pro úsporu místa vybavena dělenými dvojkřídlými dveřmi. Je výborně prosvětlená a to jak ze stropu, tak i velkými bočními okny. Z lůžka je okny krásný výhled na mořskou hladinu. Pod lůžkem najdete dobře přístupný úložný prostor. Manželský pár ocení velikost kajuty při zachování potřebné intimity.
Přístup k motoru pod podlahou salonu je dobrý, po odstranění sofa ze salonu dokonce výborný. V lodi je instalován motor Volvo Penta D6 o výkonu 370 HP s běžným převodem hřídelí.
Jízdní vlastnosti
Foto Olivier Claris
S lodí je možné dosáhnout i rychlosti přes 20 uzlů, nejlépe se ale cítí za pomalejší plavby, kdy je její provoz finančně velmi zajímavý
Klasické trawlery se pohybují rychlostí kolem 8 uzlů. Zákazníci Bénéteau si přejí více rychlosti, proto loděnice používá trup, který je schopen přecházet téměř do skluzu. Díky tomu je maximální rychlost lodi přes 20 uzlů. To ale není rychlost, kterou by bylo dobré plout dlouhodobě.
Někteří majitelé preferují cestovní rychlost 14 – 15 uzlů. Najdou se ale i tací, kteří umí zvolnit až na klasickou trawlerovou rychlost 7 uzlů. V takovém případě i se započítáním 20% rezervy vystačí palivo na téměř 72 hodin plavby, tedy na více než 500 mil. Při 15 uzlech při stejné rezervě vydrží palivo na necelých 11 hodin, tedy na 150 mil. Tato čísla, jasně říkají, co má smysl.
Kormidelní mechanizmus je hydraulický. Vedení lodi je v rámci zvoleného druhu pohonu přesné. V nízkých rychlostech může být silný boční vítr znatelný. Vzhledem k příďovému a záďovému propeleru ani to nečiní kormidelníkovi potíže. Manévry jsou snadné.
V době testu bylo moře klidné, proto jsme mohli zkoušet jen plavbu přes vlastní vlny. Po celou dobu Swift Trawler velmi přesně poslouchala pokyny kormidelníka a držela stopu. Při manévrech v přístavu je třeba počítat s reakcí lodního šroubu, ale co je pro začátečníka potíž, to je pro zkušeného skippera výborný pomocník.
Závěrem
Swift Trawler 30 nabízí za málo peněz hodně muziky. Jachta je překvapivě prostorná a pro manželský pár s menšími dětmi je ideální základnou na dvojměsíční letní dovolenou. Menší prostor v kuchyni a malá lednice jsou daní za 10 metrů délky. I když je s lodí možné plout rychlostí až 20 uzlů, lépe jí sluší důstojných 7 uzlů. Při takové rychlosti jde o úspornou jachtu, jejíž provozní náklady ji přibližují plachetnicím.
Výkony
otáčky |
rychlost (kt) |
spotřeba (l/h) |
600 |
2,9 |
1,0 |
1000 |
4,8 |
3,0 |
1500 |
6,8 |
8,1 |
2000 |
8,4 |
18,9 |
2500 |
9,5 |
35,0 |
3000 |
14,2 |
54,2 |
3500 |
19,1 |
78,0 |
3580 |
20,7 |
79,0 |
Parametry
Celková délka |
9,99 m |
Délka trupu |
9,58 m |
Šířka |
3,53 m |
Ponor |
1,05 m |
Výtlak |
6 000 kg |
Nádrž na palivo |
720 l |
Nádrž na vodu |
2 x 150 l
|
Výkon motoru |
370 HP |
Design |
Beneteau Power - MICAD |
Cena |
181 400 EUR bez DPH |
Více |
www.bemexboot.cz |