Svinstvo v korálovém ráji
Na začátku února skončila na útesech na Šlamounových ostrovech nákladní loď Solomon Trader. K nehodě došlo vlivem příchodu tropické cyklóny při nakládce bauxitu. Od té doby je nasedlá na dno v Kangava Bay na ostrově Rennell.
Dlouho se nic nedělo, ale v posledních dnech začalo z vraku lodi unikat palivo. Zatím okolo 60 tun. Na palubě je cca 700 tun paliva.
Nedaleko ležící východní část atolu East Rennell je zařazena mezi světové dědictví UNESCO. Žije zde mnoho endemických druhů, tedy druhů, které nenajdete nikde jinde na světě.
Austrálie se snaží Šalamounovým ostrovům pomoci a zpočátku alespoň monitorovala únik paliva, aby bylo možné vyčíslit škodu a pohnat majitele lodi k zorpovědnosti.
Protože majitel lodě dělá mrtvého brouka a nijak se nesnaží škody omezit a Šalamouňané nedisponují technikou, ani znalostmi, Australané vysílají na místo lodě a pracovníky, kteří pomohou s odstraňováním škod.
Na východní straně ostrova žije 1200 Polynésanů, kteří se živí sběrem, lovem a rybolovem. Ostrov s hustým pralesem, jezerem a unikátními vápencovými útvary je označován jako přírodní laboratoř pro vědecká studia.
V roce 2013 UNESCO usoudilo, že je lokalita v ohrožení kvůli těžbě dřeva, které si odvážejí Číňané. Navíc se na ostrov dostali potkani.
Loď byla najmuta indonéskou firmou Bintang Mining, která provozuje místní důl na bauxit. Veškerá těžba směřuje do Číny. Majitel dolu a provozovatel lodi na výzvy nereaguje.
4360
Související články
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
V Jižním oceánu, až daleko na jihu téměř v oblasti plovoucího ledu končí rekordní pokus v plavbě kolem světa trimaranu Sodebo Ultim. Thomas Coville se svými muži přišel o kormidlo na centrálním trupu. V další plavbě Jižním oceánem není možné pokračovat.
Ulomený foil
Ulomený foil
Druhý ve Vendée Globe Sebastien Simon přišel o foil na pravoboku. To je velká rána pro držitele čtyřiadvacetihodinového rekordu. Znamená to rychlostní ztrátu kolem 30 %.
Čtyři měsíce a stále pluje
Čtyři měsíce a stále pluje
9. července se nejrychlejší Class 40 Acrobatica srazila na severním Atlantiku s liberijským tankerem Silver Ray. Vrak závodní lodě stále pluje.