Suez je stále zablokovaný
Navzdory různým zprávám ze včerejšího odpoledne je Suezský průplav stále zablokovaný. Vypadá to, že dostat 400 metrů dlouhou a více než 200 000 tun vážící MV Ever Given pryč, nebude otázkou hodin. Na místo se slétají odborníci ze SMIT Salvage.
SMIT Salvage je holandská společnost, která se zabývá odstraňováním vraků a záchranou lodí nasedlých na dno. Podílela se na známých operacích jako MS Costa Concordia, MV Tricolor v kanálu La Manche, nebo na vyzvednutí ruské jaderné ponorky Kursk. Nyní jsou odborníci firmy povoláni do Egypta, aby se pokusili o uvolnění zablokovaného Suezského průplavu.
Zdroj Vesselfinder.com
Lodě čekající na jižní straně průplavu.
Situace v Suezském průplavu nevypadá dobře. Průplav je stále blokován jednou z největších kontejnerových lodí na světě MV Ever Given. Pokusy o uvolnění lodě byly pozdrženy do dnešního rána, do té doby pracovaly na uvolnění přídě bagry.
Suezským průplavem prochází 12 % světového obchodu. Je to tepna zajišťující běh ekonomiky na linii Evropa – Asie. Zablokování průplavu navíc přišlo v nejméně vhodnou chvíli, kdy se světový obchod vzpamatovává z koronavirové krize a námořní přeprava je na svých limitech. A nejde jen o kontejnerové lodě, Suez je důležitou tepnou i pro přepravu ropy z Perského zálivu.
K nehodě došlo v úterý, kdy oblast zasáhla bouře, která v této oblasti s sebou nese vzduchem i písek. Kanál je místy jen 205 metrů široký a vedení ohromné lodi za takových podmínek je náročné. Posádka za minimální viditelnosti ztratila nad lodí kontrolu, loď najela na břeh a zablokovala celý kanál.
Zdroj Vesselfinder.com
Lodě čekající na severní straně průplavu.
Vzhledem k dosavadním neúspěšným pokusům se uvažuje o odlehčení kontejnerové lodě. Mělo by dojít k odčerpání paliva a nádrží s balastem. Jde ale o časově náročné operace. Jen včera přitom na cestu kanálem čekalo 185 lodí. Nehoda ukazuje, jak křehký je námořní obchod, jak zranitelná jsou místa jako Suez, Panama, či průlivy Hormuz a Malacký průliv.
Nehoda má vliv na cenu ropy a zvažovány jsou všechny alternativy. Cesta kolem Afriky je nejméně oblíbenou z nich, protože znamená velké zdržení.
Nehoda bude mít velký vliv také na pojišťovnictví. Jde nejen o samotnou nehodu, ale o škody vzniklé ostatním rejdařům vzniklým zdržením, či na provozu kanálu.
4484
Související články
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Při závodu Transat Quebec St.Malo padl nový rekord třídy Class 40 v počtu upliutých mil za 24 hodin 440,2 míle. V té samé době se náhle potopila jachta, která držela původní rekord Acrobatica. Posádka se evakuovala do záchranného ostrůvku a byla úspěšně zachráněna.
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Letošní ročník regaty Aegean 600 se zapíše do historie novým rekordním časem 1 den, 13 hodin a 18 minut, které potřeboval k překonání náročné trasy MOD trimaran Zoulou. Závod však bude poznamenán tragickou nehodou jachty Pogo 44 Heaven u ostrova Kasos.
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing Boat One zlomila včera po poledni při tréninku v Barceloně stěžeň. Všichni členové posádky jsou v pořádku.