Stoupačka 11, bočák 25 uzlů
Flotila The Ocean Race má za sebou brutální Alboranské moře. Jedenáct jachet se prokousávalo proti větru o rychlosti až 55 uzlů. Nyní je konec galejím. Za Gibraltarem jachty odpadly a lodě IMOCA se rozlétly k jihu rychlostmi až 25 uzlů.
V Alboranském moři plul dlouho na čele americký tým 11th Hour Racing těsně sledovaný Holcim PRB. Před Gibraltarem se ale situace otočila. Holcim využil drobné změny větru a dostal se do čela.
Vedoucí dvojice musela za Gibraltarem čekat na změnu směru větru, a proto pokračovala ve stoupačce na severozápad. Zbytku startovního pole přišla změna dříve a mohl otočit k jihu hned za úžinou.
Jakmile jachty odpadly, rychlost se ihned zvýšila a šplhala se až na 25 uzlů. Po nepříjemném Středomoří plném manévrů znamená pro závodníky Atlantik odpočinek. Klidnější situace za Gibraltarem umožnila vedoucímu týmu Holcim provést opravu hlavní plachty, která byla roztržená u předního lemu.
Vedoucím jachtám nyní zbývá do cíle přibližně 1000 mil. To je při současných rychlostech kolem 2 dnů plavby. Týmy mají před sebou Kanárské ostrovy. Mezi ostrovy jsou akcelerační zóny, kde vítr sílí a naopak i dlouhá pásma větrného stínu. Bude zajímavé sledovat, jakou strategii týmy zvolí. Nejbezpečnější je, vyhnout se ostrovům od západu. To znamená neriskovat mezi nimi.
Francouzští jachtaři na palubách jachet pasáž dobře znají. Tento problém se řeší při Mini Transatu, při rekordních plavbách kolem světa, při Transat Jacques Vabre. Je to tedy pro ně taková v podstatě školní úloha.
Dnes budou na programu Kanáry, zítra dlouhý a rychlý sprint na jih a během pátku již souboj před cílem. Rozdíly mezi vedoucími jachtami jsou minimální.
Polohu lodí najdete zde.
540
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.