Stará hlavní plachta, co s ní?
Vyfasovali jste při charterové plavbě unavenou hlavní plachtu, která je vytahaná jak síťovka při pátečním nákupu. Co s tím?
Plujete-li na zaďák nebo bočák, velké břicho na hlavní plachtě tolik nevadí. Co ale dělat, když potřebujete stoupat a plachta stále zlobí?
Problém nastane především při silnějším větru, kdy je třeba mít plachtu co nejplošší, aby jachtu příliš nenakláněla a nesnášela z kurzu více, než je nezbytně nutné. V takovém případě můžete zkusit problém vyřešit tím, že plachtu zarefujete. Pokud dobře dotáhnete první ref, tvar plachty se obvykle výrazně vylepší, profil se zploští. Sice máte menší plachtu, ale jachta bude méně snášena z kurzu a celkové výsledky budou lepší, než s plnou plachtou. Plavba bude navíc mnohem pohodlnější.
Zkuste to, obvykle to pomůže.
Titulní foto: Pavel Nesvadba
7762
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.