Špunt, který vám zachrání život
Přebíráte charterovou jachtu a narazíte na sáček s dřevěnými špunty. Na checklistu si odškrtnete špunty a jdete dál. Jak důležité mohou být a k čemu jsou? Víte, že vám mohou zachránit život?
Sáček se špunty najdete zřejmě někde pod sedačkou v salonu, nebo ve skříňce u navigačního stolku. Pečlivě je uložíte zpět až dozadu, protože nevíte, k čemu jsou. Na láhev od vína příliš velké. A těžko si představit, jaký náraz by mohl v trupu vytvořit díru špuntového tvaru.
K čemu jsou
Špunty nejsou určeny k ucpání díry vzniklé nárazem do kontejneru, nebo skaliska pod hladinou. Jsou na palubě proto, aby zamezily průniku vody do podpalubí přes seacock. Seacock je ventil procházející trupem, kterým je například nasávána chladící voda do motoru, nebo odváděna odpadní voda z umyvadla. Někdy může dojít k ulomení seacocku, k jeho uražení, a v té chvíli je v podpalubí vodotrysk, kterým proniká do podpalubí stále více vody.
Na jednodušších jachtách máme seacocků například šest (voda k motoru, odpad pod dřezem, slaná voda do dřezu, odtok z umyvadla v koupelně, sání vody do záchodu, odpad ze záchodu). Představte si ale, že máte jachtu se čtyřmi kajutymi, čtyřmi toaletami a kapitáskou kajutou v přídi s toaletou a muyvadlem. To už nevíte, kam dřív skočit.
Slitina, ze které jsou ventily vyrobeny, časem křehne a k odpadnutí může při nedostatečné kontrole lodě dojít i samovolně.
Kde mají být
Nyní si ale představte krizovou situaci. Že je v lodi voda zjistíte, až když je nad podlážkami. Rychle stoupá a vy se snažíte najít zdroj. Stres, panika…
Zvedáte podlážky, hledáte na záchodech. Máte štěstí a objevíte pramen. Chvíli přemýšlíte, co s tím. Voda přibývá. Pak si vzpomenete na špunty. Někdo je začne hledat. Když mátekliku, tak je najde. Přinese jeden. Je malý. Druhý? Příliš velký…
Než najdete ten správný, voda přitéká, vy se potíte, nebezpečí roste.
Jak se zmatku vyvarovat?
Na závodních lodích má každý špunt své místo. Máte seacock a u něj je přivázaný odpovídající špunt. Nic není třeba hledat, nehrozí nebezpečí z prodlení Šikovné řešení.
Asi by stálo za to, použít tento systém i na turistických lodích, ne? Zvláště, když zdrojů nebezpečí je na nich mnohem více.
4866
Související články
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Při závodu Transat Quebec St.Malo padl nový rekord třídy Class 40 v počtu upliutých mil za 24 hodin 440,2 míle. V té samé době se náhle potopila jachta, která držela původní rekord Acrobatica. Posádka se evakuovala do záchranného ostrůvku a byla úspěšně zachráněna.
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Letošní ročník regaty Aegean 600 se zapíše do historie novým rekordním časem 1 den, 13 hodin a 18 minut, které potřeboval k překonání náročné trasy MOD trimaran Zoulou. Závod však bude poznamenán tragickou nehodou jachty Pogo 44 Heaven u ostrova Kasos.
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing Boat One zlomila včera po poledni při tréninku v Barceloně stěžeň. Všichni členové posádky jsou v pořádku.