Správná velikost bilge pumpy pro vaši loď
Po obecnější článcích o bilge pumpách, jejich ztrátách výkonu a instalaci, jsme se konečně dostali ke konkrétní velikosti bilge pumpy na vaši loď.
Bilge pumpa tu není od toho, aby loď udržela nad vodou dlouhodobě, ale měla by vám dát dostatek času na to, abyste dokázali ucpat díru, kterou do podpalubí zatéká.
Nejprve si uvedeme na pravou míru některá čísla. Čerpadlo, které má výkon 500 GPH ( galonů za hodinu), vyčerpá za hodinu 1890 litrů. To vypadá dobře. Při přepočtu na minutu to už tak dobré není – 31 litr. Pokud dokážete vylít do kokpitu za minutu 3 kbelíky vody, jste na tomto čísle. Čili nijak omračující výkon. A to pomíjíme ztráty, o kterých jsme psali ve druhém dílu naší série.
Nyní tři příklady uváděné firmou Safety Marine.
Díra o průměru 2,5 cm
Hloubka pod hladinou 30 cm
Průnik vody do podpalubí 2700 l za hodinu
Díra o průměru 5 cm
Hloubka pod hladinou 30 cm
Průnik vody do podpalubí 11 000 l za hodinu
Díra o průměru 5 cm
Hloubka pod hladinou 100 cm
Průnik vody do podpalubí 20 000 l za hodinu
Z výše uvedených příkladů si již můžeme udělat představu o potřebném výkonu bilge pumpy. A nezapomeňte přitom na ztráty oproti uváděnému výkonu.
Potřebný výkon bilge pumpy dle velikosti jachty
(uváděné hodnoty vycházejí z doporučení firmy West Marine
Délka lodi (m) |
Výkon čerpadla (GPH) |
5,5 |
300 - 500 (1890 l) |
5,5 - 6,7 |
450 - 700 (2646 l) |
6,7 - 8,0 |
600 - 800 (3024 l) |
8,0 - 9,1 |
800 - 1200 (4536 l) |
9,1 - 10,7 |
1000 - 1600 (6048 l) |
10,7 - 12,2 |
1600 - 2000 (7560 l) |
12,2 - 13,7 |
2000 - 4000 (13120 l) |
Podívejte se na čerpadla, která máte v salonu pod podlážkou vy. Odpovídají těmto údajům? Nebo jde jen o čerpadlo, které zvládne vodu, která zatekla špatně uzavřenou luknou?
8168
Související články
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Dvoudenní urz je určený pro všechny, kteří se chtějí podrobněji seznámit s problematikou bezpečnosti a záchrany života na moři.