Souboj s plachtou Pip Hare
Pip Hare v noci vybojovala souboj s plachtou Code 0, který klidně mohl ukončit její Vendée Globe. Dovedete si představit, že v noci ve 30 uzlech větru se snažíte zpacifikovat plachtu o ploše 200 m2?
Ve chvíli, kdy Pip Hare refovala hlavní plachtu, se na jachtě Medallia přetrhl tackline od plachty Code 0. plachty o ploše 200 m2 .Najednou nebyla na přídi uchycena a vlála jen na spoušti rolfoku, která byla protažená pod předním košem.
Code 0 a tackline
Představte si, že máte na čelenu uchycenu velikou genu. Nemá vlastní stěh, přední lem plachty tvoří lano, které stěh nahrazuje. Plachta je na rolfoku, roluje se kolem lana v předním lemu. Na stěžeň se vytahuje zarolovaný chobot. Nahoře se uchytí plachta v zámku na stěžni a dole dopíná přední lem lano nazvané tackline. pak se plachta rozroluje Není-li přední lem napnutý, není možné plachtu zarolovat.
Co se stalo
Na Medallii praskl tackline a plachta vlála ve vzduchu. Aby nevlála naprosto nekontrolovaně, bránil přední koš lodi, pod kterým byla protažena spoušť rolfoku. Přední lem byl volný, ale plachta nemohla odletět, spoušť rolfoku ji držela.
Stahovat plachtu v takovém stavu by určitě skončilo špatně. Běžně se plachta nejprve zaroluje, pak stahuje v podobě chobotu. Stahovat ji rozbalenou v téměř 30 uzlech větru by bylo bláhové. Plachta by skončila ve vodě, a tam by ukončila celou svoji závodní kariéru. Pipa sama by ji jen těžko zachránila.
Řešení
Bylo třeba vymyslet jiné řešení. Díky tomu, že držel přední koš, mohla Pip použít spoušť rolfoku k záchraně plachty. Rozhodla se opatrně zkrátit spoušť rolfoku, aby na plachtu dosáhla. Na zádi přitahovala oba konce spouště zároveň (rolfok typu continuous line), aby stáhla plachtu dolů a mohla na ní bez nebezpečí dosáhnout. Možná si dovedete představit, co se s plachtou při větru 27 uzlů děje. I když vane ze zadoboku.
Jakmile se podařilo plachtu stáhnout dostatečně nízko, Pip Hare naběhla dopředu, chytla spodek rolfoku náhradním lanem tackline a tak se podařilo zvítězit. Zbytek byla již jen rutina. Dotáhnout tackline, napnout přední lem plachty a pak už pokračovat dále.Buď ji tam nechat, nebo zarolovat. Hotovo. Práce na hodinu? Nejméně. A nesmíte udělat chybu.
Poučení
Pip Hare si z nehody odnesla poučení, že je potřeba pro jistotu používat zároveň obě dvě lana tackline. Jak hlavní, tak i rezervní. Aby nedocházelo k podobným dramatickým situacím.
Toto je jen jedna z nehod, které se na palubě při Vendée Globe dějí skoro každý den. Více si dosavadním průběhu závodu řekneme na online přednášce ve čtvrtek.
Polohu lodí najdete zde.
3214
Související články
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...