Slalom mezi rybáři a kontejnerovkami
Mys Finisterre není dobré místo pro sólové jachtaře. Mlha, hustý provoz nákladních lodí, všudypřítomní rybáři malí i velcí, někteří bez AIS, překážka v podobě systému rozdělené plavby, do kterého není možné vplout.
Čelo Vendée Globe je u mysu Finisterre na severozápadě Španělska. Startovní pole se rozdělilo. Část lodí směřuje k západu a je severně od TSS (systém rozděleného provozu). Část je mezi TSS a pobřežím.
U pobřeží jsou především jachty bez foilů, které se včera nedostaly tak daleko na západ. Jde o lodě, které ostřeji stoupají, nemusí proto tolik odpadat, jako jachty s foily. K nim do skupiny se dostal i včera nejrychlejší z foilujících Nicolas Troussel na Corum. Trochu překvapivě se drží u pobřeží, kde má menší možnosti nalézt kurz pro jeho jachtu rychlostně ideální. Na čele skupiny pluje starý lišák Jean Le Cam. Nejstarší startující pluje na své lodi z roku 2007, kterou si sám ladí a sám si ji opravuje. Je to jeho miláček. Jmenuje se Hubert…
Charal kontroluje
Na čele západní skupiny a závodu celkově pluje Charal. Beyou si kontroluje startovní pole za sebou, je nejdále na jih ze západní skupiny a směřuje k bouřlivé frontě, kterou by měly vedoucí jachty projíždět dnes v noci. Na frontě je čeká vítr přes 40 uzlů a vlny vysoké kolem 5 metrů.
V západní skupině si výborně vede Kevin Escoffier na PRB a Sam Davies na Initiatives-Coeur (jachty z roku 2010 dodatečně vybavené foily). Se ztrátou necelých 10 mil na Charal je i další favorit Charlie Dalin na Apivia.
Hugo Boss
Mnohými favorizovaný Alex Thomson ztrácí 36 mil. Zatím je Hugo Boss pomalejší než ostatní favorité. Na vině je zřejmě také rybářské náčiní zachycené hned první noc na kýlu a kormidle. Vysvobozování z rybářského sevření stálo Alexe několik mil.
Počasí
Zdroj Squid
Červeně routing pro foilující lodě u mysu Finisterre, žlutě lodě bez foilů.
Počasí má zatím velmi daleko k normálu. Běžně jde o závod, kdo bude první v pasátu. Tentokrát ale žádný pasát na obzoru není. Západně od Kanárů je tlaková níže a pás slabého severovýchodního větru je jen v těsné blízkosti marockého pobřeží. Cesta k němu je ale zablokovaná bezvětřím.
Tlaková níže západně od Kanárů vydrží ještě nejméně další 4 dny. To znamená, že pasátová oblast bude nadále bez pasátu a pro zadní vítr by si závodníci museli vyjet až na úroveň Azorských ostrovů.
Routing ke Kapverdům
Zdroj Squid
Západní skupina. Modrá s foily, zelená bez foilů.
Projedete-li si nyní routing na plavbu ke Kapverdům, vypadá to, že většina závodníků bude muset absolvovat pomalou plavbu k západu až k Azorům, aby tlakovou níži objeli. Podle routingu se zdá, že západně od Kapverd by mohli být cca za týden. Pouze u nefoilujících lodí, které jsou nyní u Finisterre, se ukazuje varianta objetí níže po východní straně.
K routingu jsme použili aplikaci Squid.
Zajímá-li vás Vendée, zítra večer se můžete zúčastnit online přednášky s Milanem Koláčkem.
2736
Související články
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...