Se zlomeným stěžněm kolem světa?
Vendée Globe má za sebou první týden. Ve hře je stále všech 29 lodí. To je nevídané! Vážný problém má Tanguy De Lamotte. Se zlomeným stěžněm však chce pokračovat dále.
Na lodi Initiatives – Coeur se zlomila špička stěžně. Nebyl pro to žádný závažný důvod, ale stalo se. Zůstala viset na výtahu hlavní plachty. Přístroje na vrcholu zůstaly nepoškozeny. Při stahování plachet spadla přední plachta do moře a namotala se na kýl. Tanguy se nebyl schopen kvůli vysokým vlnám potopit pod loď, aby plachtu odřízl.
Nyní pokračuje pomalu v plavbě k Kapverdským ostrovům. Má v úmyslu zakotvit u ostrova Sao Vicente, nebo Santo Antao a pokusit se o provizorní opravu stěžně. Připomínáme, že závodník během Vendée nesmí vystoupit na břeh a nesmí přijmout cizí pomoc. Pro opravu má k dispozici dostatek pryskyřice. Tanguy věří, že by se oprava mohla podařit a že bude pokračovat dále. Dál okolo světa s provizorně opraveným stěžněm. Jen proto, aby závod dokončil. Ze své standardní sady bude moci používat jen 4 plachty.
O plachtu A7 přišel také Kojiro Shiraishi. Přišel poryv o rychlosti 30 uzlů, loď se naklonila, plachta nabrala vodu explodovala a skončila v moři.
Kdo je nejrychlejší?
V pasátu se pluje ne zadobok a to jsou podmínky, které vyhovují především lodi Hugo Boss. Je bezkonkurenčně nejrychlejší. Morgan Lagraviere k tomu říká: „Tento směr větru pro nás s foily není ideální. Potřebujeme, aby šel více z boku. U Alexe je to jinak, foily má níže a mají jiný profil. To se hodí přesně do těchto podmínek.“
Do čela se Alex dostal při průjezdu mezi Kapverdskými ostrovy. Zatímco všichni soupeři zamířili západně od ostrovů, aby neriskovali ve větrném stínu, který se za ostrovy tvoří, Alex to vzal mezi Sao Vicente a Sao Antao. Kromě větrného stínu tu jsou i akcelerační zóny. Jednou z nich Alex projel a šel do čela. Později se divil, že ho nenásledoval nikdo ze soupeřů. Je to však jasné. Všichni ostatní na čele vsadili na menší riziko. Raději zůstat pohromadě se soupeři, i přes riziko menší ztráty, než riskovat sám s vidinou většího zisku, ale také možné velké ztráty. Koneckonců u Portugalska udělal Alex to samé a výsledkem byla ztráta 60 mil.
Tišiny
Hlavním tématem dne jsou rovníkové tišiny. Oblast, kde se střetává pasát severní a jižní polokoule. Panuje zde převážně bezvětří, s mimořádně silnými bouřkami. Vítr 0 – 35 uzlů během pár vteřin? V tišinách nic nemožného. Co to pro závodníky znamená? Neustálou pozornost, neustálou práci na palubě a neustálé sledování mraků, které diktují trasu.
Někteří si myslí, že si jachtaři v tišinách oddychnou. Opak je pravdou.
Tišiny tentokrát nejsou příliš aktivní, ale stále mohou s pořadím zamávat. Obvykle se proplouvají kolem 28°W. Alex je dále na východ, což je výhodné pro jižní polokouli. Je ale otázkou, jak ho tišiny zasáhnou. Ostatní míří na západ. Uvidíme. Zatím to Alexovi jede.
Jak úspěšný byl průjezd tišinami, uvidíme zítra ráno.
Polohu lodí najdete zde.
4384
Související články
Konečně…
Konečně…
Trimarany Ultim letí jižním Atlantikem vstříc ostrovu, který je veřejnosti znám asi stejně dobře, jako měsíc planety Jupiter Praxidike. A na severu Atlantiku se konečně startuje. Dnes z Lorientu vypluly Class 40 a Multi Fifty, zítra z Le Havre kategorie IMOCA.
Tišiny…
Tišiny…
Víkend byl pro flotilu The Ocean Race ve znamení tišin. Bezvětří a vedro v lodích s uzavřeným kokpitem. Lepkavé vedro na rovníku, které vyžaduje příliš mnoho akcí, než aby byl čas na odpočinek.
Kapverdy – Kapské město
Kapverdy – Kapské město
Druhá etapa The Ocean Race je v plném proudu. Pětice jachet IMOCA vyplula na jih Atlantikem do Kapského města. Skipper týmu Malizia Boris Herrmann etapu vynechává. Důvodem je opařená noha z první etapy.