Search
× Search
Sails of Change chtějí Jules Verne Trophy
Jan Koukal

Sails of Change chtějí Jules Verne Trophy

Držitelem trofeje Julese Vernea (JVT) je kapitán jachty jakékoli konstrukce s jakoukoli posádkou, která zvládne nejrychleji plavbu kolem světa bez zastávky a bez asistence. Od roku 2017 je cena v držení Francise Joyona, který s trimaranem IDEC obeplul glóbus za 40 dní, 23 hodin, 30 minut a 30 sekund. Na tento čas chce zaútočit tým Sails of Change pod vedením Yanna Guicharda a Dony Bertarelliové.

Pokus chce dvojice s podporou devíti dalších námořníků uskutečnit na trimaranu Sails of Change, který se dříve jmenoval Banque Populaire V. Jde o loď velmi úspěšnou, která dokonce v letech 2012-2017 držela samotnou JVT s časem 45:13:42:53. Tehdy stál za kormidlem Loïck Peyron.

V uplynulých třiceti letech došlo k tak překotnému vývoji v konstrukci jachet, že se čas potřebný k obeplutí planety zkrátil na polovinu. Ještě v roce 1993 držel trofej Bruno Peyron, který k plavbě kolem světa potřeboval téměř celých „verneovských“ 80 dní. Největší skok se uskutečnil v roce 2005, kdy opět Bruno Peyron ubral z dosavadního rekordu Oliviera De Kersausona (63:13:59:46) celých 13 dní.

Guichard a jeho tým se tak nyní budou snažit čas stlačit pod 40 dní. V pohotovosti bude posádka od 24. října a bude pečlivě sledovat povětrnostní podmínky a připravovat se k vyplutí. Jakmile taktici vyhodnotí, že situace je příznivá, vyrazí trimaran z La Trinité-sur-Mer do Brestu. Oficiální startovní a cílová čára je mezi francouzským majákem Le Créac´h a britským Lizard Point.

Trimaran z dílny VPLP byl pro potřeby rekordního pokusu zkrácen ze 40 na 37 metrů. Guichardův tým si od toho slibuje lepší aerodynamiku. Úpravy se dotkly i kokpitu a prostředního trupu. Také byl odstraněn motor - energie potřebná pro plavbu má pocházet ze slunce, větru a palubního cyklogenerátoru.

Vedle Guicharda a Bertarelliové na palubě budou Thierry Chabagny, Greg Gendron, Clément Giraud, Jacques Guichard, Pierre Leboucher, Christopher Pratt, Xavier Revil, Benjamin Schwartz a Julien Villon.

Aby byl rekordní pokus platný, musí plavidlo uplout minimálně 21 600 námořních mil, tedy 40 tisíc kilometrů.

227
Na horu