S katamaránem bokem k molu v silném větru
Dostat vysoký katamaran bokem k molu, od kterého fouká silný vítr, nemusí být jednoduché. Pokud nevíte, jak na to. Když víte co a jak, rázem je z hlavobolu dětská hra.
Turistické katamarany jsou hodně vysoké, proto jsou snášeny větrem více než jednotrupé jachty. Svoji roli ve snášení hraje i menší plocha laterálu, hlavně chybějící hluboký kýl. Při silném bočním větru je pak jasné, že dostat loď bokem proti větru nebude snadné.
V takové situaci je dobré se zamyslet, přestat zkoušet neproveditelné a pomoci si lanem.
Fouká-li vítr od mola, je nejjednodušší k molu zajet zádí, vyvázat se záďovým lanem, využít velkou páku široké jachty a zabrat protilehlým motorem.
Začneme tím, že si na záď do místa, kde se katamaran může opřít trupem o molo, pověsíme velkou kouli (fendr). Ostatní umístíme na bok běžně pro stání bokem. Na zadní vazák si připravíme vyvazovací lano, druhé lano máme připraveno na vazáku na přídi.
Nyní zacouváme zádí k vazáku (je jedno, jestli kolmo, nebo šejdrem) a vyvážeme záďové vyvazovací lano. Lano na pravoboku je fixováno a začíná práce s motory. Motorem na pravoboku lano zlehka napneme. Nyní přidáme motor na levoboku a přidáváme plyn, dokud se katamaran nezačne sunout bokem k molu. S plynovými pákami pracujeme podle toho, jak moc se katamaran stáčí. Regulujeme, aby přirazil k molu bokem, nikoli přídí. Na zádi je katamaran opře, která trup chrání. U mola necháme běžet motory do chvíle, než vyvážeme příďové lano.
Pokud se budete chtít naučit manévrovat s katamaránem od profesionála Jirky Pacáka, máme poslední 3 místa na jarních kurzech přístavních manévrů na katamaranu v Chorvatsku.
1884
Související články
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
To nejsou záběry z únorové D1 na Vysočině, ale chorvatská A1 jen pár kilometrů před sjezdem k moři včera odpoledne. Sníh jen necelých 500 metrů nad mořem.