Rychlost 34 uzly
Jachty IMOCA letí na foilech k cíli. 680 mil pro vedoucí Holcim, průměrná rychlost se drží nad 20 a maxima vylétávají k 35 uzlům. Toto jsou podmínky, pro které jsou jachty IMOCA stavěné, teď se projevuje jejich síla.
Není to tak dlouho, kdy průměrné rychlosti nad 20 uzlů a maxima mezi 30 a 40 uzly byly doménou závodních multihullů. Pak přišly foily a rychlost jednotrupých lodí vystřelila o jeden rychlostní stupeň výše. Jen je třeba vzít v úvahu, že to neplatí za jakýchkoli podmínek. Ve slabém větru, kdy foily nevyvinou dostatek vztlaku, jsou na škodu. Nedokážou zvednout trup z vody a jsou jen na obtíž. Stejně tak nepomůžou na ostrou stoupačku a na zaďák. Polární diagram jachet IMOCA je v těchto místech poněkud ořezaný. Na stoupačku je třeba více odpadat a na zaďák více ostřit.
Za Gibraltarem se však jachty IMOCA dostaly do ideálních podmínek a předvedly, co umí. Will Harris z paluby jachty Malizia hlásil včera 33,7 uzlu. A to Malizia není nejrychlejší.
Na posledních dvou dnech plavby za Gibraltarem je dobře vidět strategie plavby v těchto místech v tlakové výši. Vítr se postupně stáčel od severu k severovýchodu a s ním se stáčely i závodní jachty. Za Gibraltarem pluly na jihozápad, včera už severně od Kanárů směřovaly k západu.
Halza přišla v místech, kde se již jachty vyhnuly nebezpečí nestabilního větru mezi ostrovy a k jihu zamířily až nějakých 120 mil západně od nejzápadnějšího ostrova El Hierro. Vítr by měl i nadále vát od severovýchodu a před cílem v Mindelu to vypadá ještě na několik halz, tedy také na několik příležitostí ke změně pořadí. Nyní vede tým Holcim, před 11th Hour Racing (ztráta 27 mil) a Malizia (100 mil).
Vedoucí jachta VO65 WindWhisper ztrácí podle vzdálenosti do cíle jen cca 100 mil. V reálu je to ale mnohem více, protože se ještě bude muset dostat daleko na západ, protože si vybrala trasu uprostřed souostroví. Je tak otázkou, jestli je na tom lépe vedoucí jachta, nebo třetí Mirpuri, která je severně od La Palmy a pluje ve stopě jachet IMOCA.
Polohu lodí najdete zde.
588
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.