Rychlé vytažení hlavní plachty
Máte na lodi klasickou hlavní plachtu a pokaždé se perete s jejím pomalým vytahováním? Řešení je jednoduché.
Vytahování hlavní plachty z kokpitu je pomalé a pracné především kvůli kladkám, které stojí v cestě. Čím méně kladek, tím méně práce.
Proto se na závodních lodích tahá hlavní plachta nahoru u stěžně. Výtah hlavní plachty vybíhá ze stěžně vysoko nad hlavou a běží dál vnějškem profilu na kladky u paty stěžně. Díky tomu máme, kde za výtah zatáhnout.
Při vytahování hlavní plachty stojí mastman (člen posádky pracující u stěžně) na svém místě a vytahuje plachtu nahoru. Posádka v kokpitu si volný výtah jen dotahuje (podobně se vytahuje spinaker). Až v konečné fázi, kdy již mastman nemá sílu, dotáhneme hlavní plachtu nahoru vinšnou.
8070
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.