Roboti na vodě
Autonomní systémy nezadržitelně vstupují do našich aut i domovů. Není proto divu, že se prosazují stále častěji i na vodě. V posledních týdnech se urodilo několik zajímavých zpráv o vývoji samočinných plavidel. Jen od začátku prosince média informovala o úspěšném testu "robotické" lodě v Tokiu a podobných iniciativách ve Švédsku a v Brazílii.
Japonský "Roboship Joint Value Creation Project" vzniká pod hlavičkou konsorcia e5 Lab, které sdružuje průmyslové giganty jako Mitsubishi Engineering, Asahi Tanker, Exeno a MOL. Konsorcium si při svém vzniku dalo za cíl vývoj velkých lodí s elektrickým pohonem a nulovými emisemi. To ale není jediný předmět jeho zájmu. S tím, jak se lodě zbavují závislosti na fosilních palivech, na palubách naopak přibývá moderních technologií a místo paliva do lodí tečou data. Jedním z "vedlejších" produktů e5 Lab tak je takzvaný Roboship box, tedy systém, který integruje telekomunikace, technologie spojené s internetem věcí a software.
Právě takový systém je mozkem autonomního plavidla, jehož pilotní testování se odehrálo v Tokijském zálivu. Loď vyhlížející jako obyčejný malý otevřený motorák během testu poslušně plula jak na dálkové ovládání, tak čistě autonomně. Akce se stala jakousi manifestací japonské technologické vyspělosti, neboť do projektu se kromě firem zastoupených v e5 nakonec zapojilo 22 společností. Loď během testu splnila očekávání svých tvůrců, kteří jsou proto přesvědčeni, že se jejich řešení prosadí v každém segmentu námořní dopravy.
Švédská AI
Doménou švédské společnosti Lean Marine je optimalizace pohonu lodí. Nyní svůj záběr zúžila na výzkum a vývoj v oblasti umělé inteligence a její implementaci do lodního stavitelství. V rámci projektu Via Kaizen spojila síly s vývojářskou společností Molflow, která se zaměřuje na umělou inteligenci, a s vědci z Technologické univerzity v Göteborgu.
Cílem jejich snahy je semi-autonomní systém ovládaný umělou inteligencí, který přispěje k efektivitě plaveb. Hlavní díl práce odvedou technologie FuelOpt a Fleet Analytics od Lean Marine a Slipstream od Molflow. FuelOpt umí dynamicky reagovat na pokyny umělé inteligence a v reálném čase optimalizovat činnost pohonného systému. Veškeré informace, které FuelOpt za provozu sesbírá, posílá do cloudové správcovské platformy Fleet Analytics, kde se sloučí s modelačním systémem Slipstream.
Projekt zajímá mimo jiné i Švédskou asociaci majitelů lodí a o tom, že ve Švédsku se dost možná rodí něco většího, svědčí fakt, že do projektu jsou vedle námořních architektů z Technologické univerzity v Chalmers zapojeni dokonce i sociální antropologové z univerzit v Göteborgu a Linneausu, kteří provádějí výzkum dopadů zaváděných technologií na zaměstnanost na lodích i na souši. Projekt financuje švédský dopravní úřad Trafikverket - velmi zhruba obdoba tuzemského Státního fondu dopravní infrastruktury, který v souvislosti s digitalizací zazářil především projektem elektronické dálniční známky.
Tupan na obzoru
Čelem se k budoucnosti staví i Brazílie. V tomto případě jde ale zatím spíše o stádium úvah. Tamní lídři lodního průmyslu společně vytvořili klastr s cílem vyvinout software pro autonomní lodě řízené umělou inteligencí. Klastr chce jednak rozproudit "tok" inovací v tomto oboru na národní úrovni, jednak podporovat možnosti vzniku mezinárodní spolupráce. Soustředit se bude i na lobbing ve prospěch nové námořní legislativy, a to opět na národní i nadnárodní úrovni.
Nemusí jít přitom o sci-fi, i v Brazílii totiž již "chytré lodě" plují: společnost Tidewise stvořila víceúčelové autonomní plavidlo Tupan, které se plavilo po moři téměř dva měsíce. Loď pohánějí dva propellery s elektromotory. Zmínit lze i loď Iracema Robotic Boat, autonomní plavidlo s elektrickým náhonem a solárními panely, které slouží environmentálnímu monitoringu a sběru dat. Institut Senai pak v rámci projektu Cimatec pracuje na autonomní ponorce (s pracovním názvem Flatfish), která by měla být užitečnou pomocnicí při údržbě ropných plošin. Stále jsme ale v Jižní Americe, tradiční kuriozitu tedy nemůžeme zamlčet - institut Senai je údajně schopen nabídnout řešení integrace vlastních nanosatelitů, autonomních lodí a budoucích dronů brazilské armády.
1903