První z nové generace
Vendée Globe startuje již za dva roky. Na startu bude mnoho lodí nejnovější generace. PRB je první z nich spuštěná na vodu. I když… Tak trochu je a tak trochu není nové generace. Má zajímavý příběh.
Francouzský výrobce stavebnin PRB je nejdéle fungujícím sponzorem ve třídě IMOCA. Více než 30 let sponzoruje sólový jachting. Za sebou má dvě vítězství ve Vendée Globe. Michel Desjoyeaux a Vincent Riou. A naposled také velké drama, když se v Jižním oceánu rozlomila ve dví jachta Kevina Escoffiera.
Před týdnem byla na vodu spuštěna nová jachta pro Escoffiera. Je to první jachta nové generace. Na druhou stranu je to tak trochu jachta generace předešlé. Jak je to možné? Po potopení poslední PRB firma ihned oznámila, že bude ve sponzorství pokračovat, a že Escoffier bude mít novou jachtu. Cena nových jachet IMOCA se pohybuje kolem 6 milionů euro. Navíc není mnoho loděnic, které mají se stavbou zkušenosti. Na jejich výrobní kapacity se stojí fronty. A s PRB se nepočítalo… To mohlo znamenat velké zdržení a pozdní spuštění nové jachty na vodu. Protože jde o složité a revoluční stroje, je třeba na nich co nejvíce trénovat, aby se podařilo najít správné nastavení. Proto chtěl být Escoffier mezi prvními na vodě.
Našel cestu. Na jihu Anglie byla rozdělaná IMOCA v Carrington Boats. Jednalo se o Verdierův design z roku 2020 pro amerického investora, který plánoval účast v The Ocean Race (pokračování Volvo Ocean Race). Díky rozdělanému trupu se podařilo ušetřit 1,5 milionu euro. Starší design se ve spolupráci s Verdierem podařilo maximálně omladit. Byl přepracovaný kokpit, ale hlavně příď jachty. 4,5 metru dlouhá část přídě je kompletně předělaná. Guillaume Verdier pracoval na 23 návrzích přídě, než nalezl ten pravý.
Podíváte-li se pozorně na snímky, uvidíte, že příď je do jisté míry podobná designu Sama Manuarda l´Occitane (dnes Burreau Vallée). Dále je dobře patrné zúžení trupu od paluby směrem k vodorysce. Díky tomu je smáčená plocha minimální při malém náklonu. Mělo by se jednat o loď, která je rychlá za všech podmínek, nikoli tedy o stroj optimalizovaný jen na určitý vítr. Dalším charakteristickým prvkem je kompletně krytý kokpit. Ochrana posádky je zde prioritou. Porovnejte jachty IMOCA s posledními jachtami pro VOR, kde posádka v kokpitu byla vystavena povětrnostním vlivům v podstatě bez jakékoli ochrany.
Poprvé v ostré akci se nová PRB představí ve Vendée Arctique v červnu (budou-li probíhat všechny testy dobře), nebo v září při Defi Azimuth. Vrcholem letošního roku by měla být sólová regata přes Atlantik Route du Rhum.
1174
Související články
Kdo má právo na Vendée Globe?
Kdo má právo na Vendée Globe?
Clarisse Cremer, 12. z poslední Vendée Globe, se zřejmě nepostaví na start následujícího ročníku závodu kolem světa. Sponzor Banque Populaire už s ní nepočítá. A Clarisse se zlobí. Zlobí se velmi hlasitě. Má právo na start ve Vendée Globe?
Plnou parou na jih
Plnou parou na jih
Rovníkové tišiny jsou už jen dlouhou vzpomínkou. Flotila 5 jachet IMOCA The Ocean Race letí plnou rychlostí na jih pasátem jižní polokoule. Rychlost foilujících jachet se pohybuje mezi 20 a 25 uzly. Na čele, poněkud překvapivě, pluje GUYOT environnement, kterému se podařilo projet rovníkové tišiny nejrychleji, a navíc nejdále na východě, proto má teď nejrychlejší kurz na vítr.
Kapverdy – Kapské město
Kapverdy – Kapské město
Druhá etapa The Ocean Race je v plném proudu. Pětice jachet IMOCA vyplula na jih Atlantikem do Kapského města. Skipper týmu Malizia Boris Herrmann etapu vynechává. Důvodem je opařená noha z první etapy.