První z kola ven
The Ocean Race má první jachtu, která je ze hry. Je to GUYOT environnement. Osudná se mu stala první silná bouře Jižního oceánu. Dnes ráno se jachta otočila a zamířila zpět do Kapského Města.
Oblast, kterou jachty proplouvají, má mezi jachtaři špatnou pověst. Proud Agulhas přináší od severu mnoho smetí lidského i přírodního původu. V posledních ročnících Vendée Globe zde vypadlo nejvíce jachet.
Posádka GUYOT ráno zaslechla dvě rány a pak zpozorovala, že se dno trupu nezvykle hýbe. Po konzultaci s pozemním týmem bylo rozhodnuto, že je třeba zamířit k nejbližší pevnině. Došlo k delaminaci. Je otázka proč, jestli jde o únavu materiálu, nebo delaminaci způsobila srážka s UFO. Výsledek je stejný. GUYOT se vrací do Kapského Města s pochroumanou jachtou. Má to 600 mil.
Na čele nyní pluje Holcim – PRB. Náskok na druhý tým 11th Hour Racing je více než 85 mil. Třetí Malizia je nejdále na severu a na stříbro ztrácí 10 mil. Momentálně ale pluje nejrychleji. Rychlost vedoucí HOLCIM je jen 13 uzlů, 11th Hour Racing pluje necelých 17 a Malizia je o 2 uzle rychlejší. Malizia zřejmě může využít klidnějšího moře dále od středu níže. Ostatní jachty musely zvolnit kvůli příliš divokému moři.
Tým Malizia přišel o plachtu Code 0. Plachta se uvolnila ze zámku na stěžni a spadla přes palubu a zapletla se do foilu. Při vytahování hrozilo nebezpečí poškození foilu a bylo nutné plachtu rozříznout. To se může projevit jako velká ztráta ve slabém větru, kde Malizia, kvůli své konstrukci, již tak neexceluje.
V oblasti, ve které se jachty pohybují, je z celého Jižního oceánu stav moře nejchaotičtější. To vyžaduje od závodníků opatrnost. Stačí podcenit situaci a závod může skončit.
Plavba v Jižním oceánu bude nejen o rychlosti a závodu se soupeři, ale také o tom, kdo dokáže projet beze škod. Nebo jen se škodami, které jsou opravitelné. Znamená to, vědět, kdy sundat nohu z plynu, kdy je třeba nechat soupeře soupeři a šetřit materiál. Dostat se na samé ostří nože, ale nespadnout na druhou stranu. Tak vypadá závod na jihu Indického oceánu. V Pacifiku by už měla být situace jiná, obvykle jsou pacifické vlny delší, rychlá plavba už není tak nebezpečná.
V náročných podmínkách na jihu bude zajímavé sledovat, jak si povede tým Malizia. Jachta by měla být pro náročný Jižní oceán optimalizována.
Polohu lodí najdete zde.
932
Související články
Jak se opravuje díra v trupu
Jak se opravuje díra v trupu
Na startu The Ocean Race Europe Allagrande Mapei rozpárala outriggerem trup Holcim-PRB jak otvírákem. Díra v trupu jak dveře do kamionu. Jak se taková škoda opravuje nám řeklsólový jachtař a lodní stavitel Milan Koláček.
The Ocean Race Europe začal kolizí
The Ocean Race Europe začal kolizí
O víkendu začal v Kielu The Ocean Race Europe. Začal ve velkém stylu. Dvě minuty po startu byly dvě lodě ze hry.
Proč sledovat Rolex Fastnet Race
Proč sledovat Rolex Fastnet Race
Zítra startuje známý offshore závod Rolex Fastnet Race. Kromě toho, že jsou na startu i naši, je zde dost dalších důvodů, proč závod sledovat. Start bude zítra vysílán na Youtube.