První z kola ven
The Ocean Race má první jachtu, která je ze hry. Je to GUYOT environnement. Osudná se mu stala první silná bouře Jižního oceánu. Dnes ráno se jachta otočila a zamířila zpět do Kapského Města.
Oblast, kterou jachty proplouvají, má mezi jachtaři špatnou pověst. Proud Agulhas přináší od severu mnoho smetí lidského i přírodního původu. V posledních ročnících Vendée Globe zde vypadlo nejvíce jachet.
Posádka GUYOT ráno zaslechla dvě rány a pak zpozorovala, že se dno trupu nezvykle hýbe. Po konzultaci s pozemním týmem bylo rozhodnuto, že je třeba zamířit k nejbližší pevnině. Došlo k delaminaci. Je otázka proč, jestli jde o únavu materiálu, nebo delaminaci způsobila srážka s UFO. Výsledek je stejný. GUYOT se vrací do Kapského Města s pochroumanou jachtou. Má to 600 mil.
Na čele nyní pluje Holcim – PRB. Náskok na druhý tým 11th Hour Racing je více než 85 mil. Třetí Malizia je nejdále na severu a na stříbro ztrácí 10 mil. Momentálně ale pluje nejrychleji. Rychlost vedoucí HOLCIM je jen 13 uzlů, 11th Hour Racing pluje necelých 17 a Malizia je o 2 uzle rychlejší. Malizia zřejmě může využít klidnějšího moře dále od středu níže. Ostatní jachty musely zvolnit kvůli příliš divokému moři.
Tým Malizia přišel o plachtu Code 0. Plachta se uvolnila ze zámku na stěžni a spadla přes palubu a zapletla se do foilu. Při vytahování hrozilo nebezpečí poškození foilu a bylo nutné plachtu rozříznout. To se může projevit jako velká ztráta ve slabém větru, kde Malizia, kvůli své konstrukci, již tak neexceluje.
V oblasti, ve které se jachty pohybují, je z celého Jižního oceánu stav moře nejchaotičtější. To vyžaduje od závodníků opatrnost. Stačí podcenit situaci a závod může skončit.
Plavba v Jižním oceánu bude nejen o rychlosti a závodu se soupeři, ale také o tom, kdo dokáže projet beze škod. Nebo jen se škodami, které jsou opravitelné. Znamená to, vědět, kdy sundat nohu z plynu, kdy je třeba nechat soupeře soupeři a šetřit materiál. Dostat se na samé ostří nože, ale nespadnout na druhou stranu. Tak vypadá závod na jihu Indického oceánu. V Pacifiku by už měla být situace jiná, obvykle jsou pacifické vlny delší, rychlá plavba už není tak nebezpečná.
V náročných podmínkách na jihu bude zajímavé sledovat, jak si povede tým Malizia. Jachta by měla být pro náročný Jižní oceán optimalizována.
Polohu lodí najdete zde.
415
Související články
Thomas Ruyant – tým jako ve Formuli 1
Thomas Ruyant – tým jako ve Formuli 1
Thomas Ruyant je bojovník, který jde neúnavně za svým cílem. Vyhrál Route du Rhum a při poslední Vendée Globe bojoval až do konce o vítězství, i když se nakonec nedostal na stupně vítězů. Nyní přichází s novinkou, která může svět IMOCA změnit.
Restart 3000 mil od Hornu
Restart 3000 mil od Hornu
Počasí si někdy hraje s jachtaři divoké hry. Jednou jsi vpředu a stále chytáš výhody, které ostatním unikají. Získáváš stále více. A jindy hází klacky pod nohy. Vniveč přichází všechna dřívější snahy. To je případ The Ocean Race. Na začátku nejdelší etapy v historii závodu šla do vedení Holcim – PRB a získala během chvíle náskok skoro 600 mil. Pak se ale situace obrátila a vedoucí jachta začala ztrácet. Až k restartu na začátku víkendu.
To nevypadá dobře...
To nevypadá dobře...
11th Hour Racing řeší jeden problém za druhým. Po prasklinách v kormidlech je to nyní hlavní plachta. Je roztržená pod prvním refem a vypadá to na škodu definitivní.