Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.
Nůž v kokpitu není určený na obranu proti zlotřilým domorodcům, ani proti zvěři suchozemské či vodní.
Je tu pro řešení nejrůznějších krizových situací. A je dobré, aby byl ostrý.
Asi je každému jasné, že při práci se spinakerem může dojít k tomu, že krizovou situaci vyřeší nůž. Můžeme být okolnostmi donuceni odříznout otěž či výtah. Nůž se ale může hodit i ve chvíli, kdy máte potíže s otěží geny.
Stalo se vám někdy, že se vám zamotalo lano na vinšně a nešlo povolit? Obvykle si toho všimnete až ve chvíli, kdy jste se pokusili o obrat a otěž nešla povolit…
V takovém případě není moc možností. Buď máte čas na uvolnění otěže, což bude chvíli trvat, nebo nemáte. Jste-li kousek od pobřeží, potřebujete otočit a nejde povolit gena, je třeba jednat rychle. Vezměte nůž, doběhnete k rohu geny a co nejblíže plachty lano uřízněte. Obvykle vám ho zbyde stále ještě dost na další použití a zachráníte jachtu před ztroskotáním.
Podobnou službu udělá nůž na palubě jachty i u hlavní plachty, například při práci se zaseklou kontraotěží.
Kam nůž umístit?
Musí být po ruce. Tedy v kokpitu. Nejčastěji bude zřejmě na kormidelním sloupku. Nemá smysl ho dávat pod sedačku v kokpitu mezi fendry a lana, ani do kuchyně. Tam ho nemusíme najít, když ho budeme potřebovat.
3933
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Spinaker a genaker na IMOCA
Spinaker a genaker na IMOCA
Označení předních plachet občas bývá zavádějící. Co platí v angličtině, neplatí v jazyce francouzském. No a některé plachty již na palubě ani nenajdete.