Proč vám to nestoupá
Stále dokola sleduji na moři jachty, které se snaží stoupat, ale jejichž snaha je marnost nad marnost. Proč tomu tak je? Kde dělají jejich posádky chyby?
Dotáhnout genu
Nejprve je třeba správně nastavit plachty. Mnozí se snaží stoupat s genou, která se hodí spíše na předoboční vítr. Hlavní plachtu zase mají dotaženou až příliš. Nebojte se a genu pořádně dotáhněte. Za středního větru tak, že je zadní len na pěst od vantu. Že u toho bude otěž na vinšně zpívat, se nebojte. Máte-li dotaženou genu a jste-li na kurzu, povolujte hlavní plachtu, než začne flatrovat. Pak ji dotáhněte, dokud flatrovat nepřestane. Zjednodušené nastavení na stoupačku.
Otěžové vozíky
Pohrajte si s otěžovými vozíky geny. V ideální pozici by mělo být možné vytrimovat plachtu tak, aby všechny špiónky reagovaly na změny kurzů shodně. O správném nastavení otěžových vozíků se dočtete zde.
Jet podle špiónů
Ani se správně nastavenými plachtami ale nemáte vyhráno. Pokud nepoplujete podle špiónů, je vaše předchozí snaha marná. Sedněte si ke kormidlu tak, abyste viděli na spodní špiónky a veďte jachtu podle nich. Utíká-li vám vnitřní, odpadejte, utíká-li vnější, ostřete.
Po čase se naučíte držet kurz i bez sledování špiónů. Podle náklonu. Pluje-li jachta ve stálém větru, má při ideálním kurzu určitý náklon. Zvětšuje-li se náklon, pluje jachta příliš odpadlá. Zmenšuje-li se náklon, je jachta příliš ostrá.
Autopilot
Pokud vás už nebaví sledovat stále špióny, je lepší se na kormidlování vykašlat a zapnout autopilota. Zapnete ho na WIND mód a po jednotlivých stupních naladíte správný kurz na stoupačku podle špiónů. Autopilot podrží pozornost za vás, vy nemusíte sledovat špióny.
3559
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.