Proč si připlatit za záchranné vesty
Posádka navlečená do oranžových polystyrenových vest vyrovnaná v kokpitu působí nepřiměřeně. Asi jako rodinka z amerického středozápadu na dovolené na jachtě. Možná je to bezpečné, ale v Tribunji před kavárnou bych nechtěl s touto nádherou na krku vylézat z lodi. To je nevýhoda levných záchraných vest. Jsou sice levné, ale nikdo je nepoužívá.
Přitom si už roky říkáme, že vesta by měla být na moři pravidlem. Že vesta v podpalubí je stejně užitečná, jako zdravý rozum v souboji s úřady.
Ještě jednou si zopakujeme, proč je třeba za plavby nosit vestu. Spadnete-li přes palubu ve studené vodě, již 15°C je málo, vesta vám může zvýšit naději na záchranu hned několikanásobně. Proto bývá na severu vesta na palubě poviností. V teplé vodě sice nehrozí nebezpečí podchlazení, ale v případě úderu do hlavy a bezvědomí je vesta ještě důležitější.
Máte-li na palubě ony oranžové neforemné vesty, jejichž výhodou je nízká cena, nejspíše se vám nebude chtít nutit posádku, aby si je navlékla. Vypadal byste trochu jako pedant a podruhé by s vámi asi nikdo nechtěl jet.
Proto je třeba mít na majitelských lodích samonafukovací vesty. U nich není problém si je hodit okolo krku a chodit v nich po palubě. Jsou sice dražší, vyžadují trochu údržby, ale posádka nemá problém je nosit. A navíc jsou skladné, na rozdíl od polystyrenu… A vy jste za posádku zodpovědný.
Dnes je možné zakoupit vestu téměř všude. Jednou z možností je jachtařská firma fas yachting. Slyšel jsem ale, že je mají i v Decathlonu.
5053
Související články
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.
Nezvěstný
Nezvěstný
V záplavě sólových závodů přes oceán, či kolem světa, je snadné zapomenout na nebezpečí, které na sólové jachtaře na moři čeká. Krutou připomínkou je zmizení skippera jachty Classe Mini Aelig Stéphana Thomase.