Proč si pořídit Code 0
Turistické jachty se velmi často spokojí jen s kosatkou (genou) a hlavní plachtou. A často pak plují na motor, protože vítr neodpovídá možnostem této dvojice plachet. S Code 0 plujete mnohem častěji a rychleji na plachty a navíc jde o velmi snadno ovladatelnou plachtu.
Plachta Code 0 vznikla při závodu Volvo Ocean Race, když ještě nesl název Whitbread. Nejde tedy o žádnou velkou novinku. Šlo o plachtu pro plavbu proti větru, která však podle pravidel té doby spadala mezi spinakery.
Užití Code 0 na turistických lodích je dnes stále častější. Je to dáno tím, že na moderních jachtách se obvykle používají jen menší kosatky (doba 150% plachet genoa je pryč) a ve slabém větru se jachtě nedostává výkonu. Proto obvykle pluje na motor.
Code 0 je značně univerzální plachta a její správné využití závisí na tom, jak je ušita. Může být velmi plochá a určená na stoupačku ve slabém větru, nebo může být její profil hlubší a pak se hodí i na bočák v silnějším větru. Na stoupačku se Code 0 balí ve chvíli, kdy vítr zesílí na 10 – 15 uzlů.
Jde o snadno ovladatelnou plachtu, která připomíná velkou genu, ale zadní roh je střižen výše. Dnes je vytahována na rolfoku. Nejde však o rolfok na stěhu. Code 0 má v předním lemu všité neprůtažné lano na kterém je u paluby uchycen rolfok. Celá plachta tak je demontovatelná a často bývá uchycena na čelenu a vytažena až na vrchol stěžně. Plachtu vytáhneme i s rolfokem na stěžeň srolovanou jako rukáv a pak ji teprve rozbalíme. Opačným postupem plachtu balíme. Jde tedy o mimořádně jednoduchou manipulaci.
Jediné, na co je třeba dávat při instalaci Code 0 pozor, je uchycení čelenu. Code 0 potřebuje velké napětí v předním lemu, jinak se nedá rolovat. Čelen musí toto napětí vydržet. Obvykle se neobejdeme bez vodního stěhu, který čelen stahuje dolů, nebo jiné výztuhy.
S plachtou je možné stoupat. Ne tak ostře jako s kosatkou, ale na předobok s ní budete ve slabém větru nejrychlejší na okrese. Na bočák a zadobok ji můžete nechat na stěžni i v silnějším větru. Není sice pro tyto podmínky nejlepší, ale je stále velmi dobře použitelná.
Příjemná plachta na parádní ježdění, Která výrazně zvýší váš potenciál. Uvažujete-li o změně v oplachtění své jachty, toto je jeden z hlavních adeptů.
7412
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Plachty – co o nich nevíte
Plachty – co o nich nevíte
Plachty jsou motorem plachetnice. U charterových jachet na Jadranu to tak sice často nevypadá, ale u závodních lodí to platí na 100 %. jak je to s plachtami na Vendée Globe?