Proč refujete proti větru?
Často se setkávám s jachtaři, kteří chtějí refovat při plavbě proti větru. Ne že by to nešlo, ale jiné řešení je snazší, bezpečnější a co se týče plavby k cíli i rychlejší.
Refujete-li proti větru, musíte si nastartovat motor, aby jachta byla schopná plout proti větru. Na přední palubě vám flatruje kosatka a ráhno hlavní plachty nebezpečně poletuje nad kokpitem. Vše přitom může být snazší. Stačí se necpat proti větru.
Plujeme na bočák (dejme tomu) a potřebujeme refovat. Pokračujeme dál stejným kurzem, jen povolíme otěž hlavní plachty. Povolíme ji tolik, aby začala flatrovat. Pak můžeme refovat. Další postup najdete například zde.
Jaké jsou výhody?
Hlavní výhodou je, že plujeme stále na svém kurzu.
Dále se potýkáme se slabším zdánlivým větrem. Plujeme-li proti větru, je zdánlivý vítr silnější, protože se sčítá naše rychlost plavby s rychlostí větru (jako při běhu proti větru).
Kosatka je stále v tahu, neničí se, neohrožuje pracanty u stěžně.
Nepotřebujete motor.
Ráhno hlavní plachty nepoletuje nad kokpitem, ale mimo kokpit.
Kdy to nejde?
Poplujete-li na zaďák nebo na zadobok, tak to příliš nepůjde. Není pravda, že by to nešlo vůbec, ale je to náročnější. Proto je v tom případě lepší mírně vyostřit na bok a pak už je vše snadné.
12194
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Plachty – co o nich nevíte
Plachty – co o nich nevíte
Plachty jsou motorem plachetnice. U charterových jachet na Jadranu to tak sice často nevypadá, ale u závodních lodí to platí na 100 %. jak je to s plachtami na Vendée Globe?