Proč napínat přední stěh
Všimněte si někdy, jak máte napnutý přední stěh. Je rovný, nebo prověšený? Víte, že napětí předního stěhu ovlivňuje náklon lodi a její stoupavost proti větru?
Je-li přední stěh povolený, tedy mírně prohnutý, plachta má větší výkon, ale méně stoupá proti větru. To je výhodné ve slabém větru, kdy je rychlost důležitější, než nějaký ten stupeň výšky. Přední stěh je volnější, plachta má větší výkon, ale také více jachtu naklání. Jak vítr zesiluje, je třeba napínat přední stěh. Zlepšuje se stoupavost lodi, ale plachta přichází o výkon. Výsledkem také je, že se loď méně naklání.
Jak se dotahuje přední stěh
Přední stěh se dotahuje stěhem zadním. Pokud tedy ta možnost je. V silném větru dotahujeme zadní stěh a tím se napíná i přední.
4777
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.