Proč měnit při výměně motoru šaltpáku
Na jachtě Christine, na které děláme v Praze kurzy přístavních manévrů, jsme po loňských technických problémech vyměnili motor. Po prvních hodinách na vodě jsme zjistili, že musíme vyměnit i řadící páku, i když fungovala bezchybně.
Na Christine byl loni původní motor Volvo Penta MD2B. Letitý cvalík, blížící se hmotností ke čtvrtce tuny. Po loňských peripetiích s ním jsme se rozhodli pro modernizaci. Hmotnostně jsme se dostali na polovinu. Obyvatelé Smíchovského přístavu ocenili snížení hlučnosti někam blízko k hranici ticha. Starý motor halil záď jachty do kouřové clony. Nešlo ani tak o vadu, jako o vlastnost. Vzpomeňte si na podzimní šedivou pražskou mlhu druhé poloviny sedmdesátých let. Tak to prostě tenkrát bylo.
Foto Daniel Vodička
Čtvrttunový drobeček starý jako Most SNP v Bratislavě.
Motor jsme tedy vyměnili za moderní. Šaltpáka zůstala. Vyměnily se stará bowdeny, ale zbytek zůstal. Nastaly ale potíže s řazením. Původní šaltpáka po neutrálu začala hned přidávat plyn a přitom zařadila rychlost. Moderní řadící páky nejprve zařadí a pak přidají otáčky.
U staré šaltpáky s motorem MD2B nebyl problém se zvyšování otáček při řazení. Důvodem bylo, že motor šel do otáček velmi pomalu. Svoji roli v tom hrál i půl metráku vážící setrvačník.
Nový motor jde do otáček ihned, jakmile řadící a plynová páka zavelí. Ve vyšších otáčkách již není dobré řadit kvalt. Vzhledem k činnosti, kterou vykonáváme, řadíme stále. Proto jsme sáhli po nové šaltpáce. Je od Vetusu a je krásná. Má jedinou vadu. Byla nechutně drahá…
Naší školní lodi ale ohromně sluší.
Máte-li zájem o kurzy přístavních manévrů, máme dvě volná místa na zítra. Ideální pro ty, kteří jedoiu v nejbližší době na moře. A kteří chtějí vyzkoušet náš nový upgrade.
2277