Proč je více bouří?
V posledních letech to vypadá, že pojmenovaných bouří je na mořích a oceánech stále více. Nestabilní počasí deptá jachtaře v zimě i v létě (lyže-jachta). Co za tím stojí?
Vypadá to, že velký vliv na bouřlivé počasí má globální oteplování. Proč tomu tak je? Co má teplo společného s bouřemi?
Představme si to na moři a nad ním. Globální oteplování zvyšuje teplotu moře. Od moře se ohřívá vzduch nad ním. Je teplejší a vlhčí než dříve. Vyšší teplota vzduchu znamená, že je lehčí a má větší tendenci stoupat vzhůru (horkovzdušný balón). Atmosféra je nestabilní.
Dalším prvkem, který má na ráz počasí vliv, je vzdušná vlhkost. Kdo dával pozor při meteorologii, tak ví, že teplejší vzduch pojme do sebe více rozpuštěné vzdušné vlhkosti. A vodní pára je ve vzduchu přenašečem energie. Když pára vzniká, přijímá energii, která je potřebná pro změnu skupenství z kapalného na plynné. Po ochlazení vodní páry, například při výstupu do vyšších vrstev atmosféry, dochází ke kondenzaci vlhkosti a uvolnění energie. Tento princip je zdrojem energie pro nebezpečné hurikány. Hurikány potřebují pro svůj vznik moře teplé nejméně 26°C Chladnější moře = 0 hurikánů. Teplejší moře = více hurikánů. A vlhký vzduch je pro hurikán krmivem.
Proto tedy vyšší teplota moře znamená vyšší teplotu vzduchu nad mořem a větší nestabilitu ovzduší. A více vlhkosti znamená více energie, která bouře přikrmuje.
Jistě je třeba ještě mnoho dalších faktorů, ale pro základní pohled na vzrůstající nestabilitu počasí to stačí. Globální oteplování tedy neznamená jen vyšší teploty, ale také méně stabilní počasí a více bouří.
3212
Související články
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Charles Caudrelier postavil loď do dryfu uprostřed Pacifiku a čeká, až přejde brutální počasí u mysu Horn. Čekání je v závodě nezvyklé, ale může to být cesta k vítězství.
80 uzlů v přístavu
80 uzlů v přístavu
80 uzlů větru dokáže napáchat škodu i v přístavu na vyvázaných lodích. Jak dopadly jachty účastnící se Transat Jacques Vabre v přístavech Le Havre a Lorient? V obou přístavech byl zaznamenán vítr o rychlosti 80 uzlů.
Brutální bouře narušila závod
Brutální bouře narušila závod
Včera odstartoval doublehanded závod přes Atlantik Transat Jacques Vabre. Bez kategorie IMOCA. Extrémní bouře avizovaná na polovinu týdne donutila organizátory k těžkému, ale správnému rozhodnutí.