Proč je tak revoluční?
Nový rekordní trimaran Sodebo 3 je revoluční lodí. Na první pohled je znát posun nástavby dopředu, ale to je ta revoluce? Kde jsou změny, které mají loď posunout za hranici dnešních možností?
O novém Ultim trimaranu jsme již něco málo napsali. Pojďme se ale na něj podívat detailněji. Stojí to za to.
Situaci nejprve zamotá to, že plováky a střední trup trimaranu jsou vyrobeny ve stejných formách, jako u nešťastného trimaranu Banque Populaire iX. Ten trimaran nepřežil svůj první sólový závod přes Atlantik. Po zlomení příčníku se trimaran překlopil a bouřlivé počasí z něj nadělalo karbonová trsátka předtím, než bylo možné ho dotáhnout ke břehu.
Z jedné formy?
Trup a plováky jsou tedy stejné. Vše ostatní je však jiné. Jak jsme si již řekli, nástavba je posunuta dopředu. Dokonce až před stěžeň. Místo velké ovládací platformy na zádi je zde jen nevelký kokpit před stěžněm. Odtud bude Thomas Coville trimaran ovládat.
Radikální zvýšení efektivity
Důvodem pro tento posun je hlavní plachta. Díky nástavbě před stěžněm je možné umístit ráhno hlavní plachty téměř až na palubu. Tím se minimalizují turbulence, které vznikají mezi plachtou a trupem lodě. Mohou snižovat efektivnost hlavní plachty až o 25 %.
Díky tomuto zvýšení výkonu bylo možné použít kratší stěžeň o 3 metry. Nižší stěžeň znamená vyšší stabilitu, lepší chování na vodě. Dále bylo možné zmenšit plochu kormidel, což znamená menší odpor.
Až 50 uzlů
Výsledkem by měla být vyšší rychlost. Vyjdou-li předpoklady, měl by trimaran dokázat předjíždět v Jižním oceánu meteorologické systémy. Zatím to bylo tak, že závodníci vpluli do systému, usadili se před studenou frontou a zde se pohybovali tak rychle, jak se pohybovala fronta. Coville u své nové lodě očekává, že frontě (a tedy i systému) ujede, tranzitní zónou dožene předchozí systém, do něj naskočí a opět bude rychlejší.
Takové jsou představy. Uvidíme, jaká bude realita. 14. března by mělo začít testování nového Ultim trimaranu. V příštích 4 letech je program nabitý. 3 plavby kolem světa a 14 závodů přes Atlantik. To je slušná porce. Hlavním cílem přitom je, obeplout svět sólo za méně než 40 dnů.
Loď stála hlavního sponzora Sodebo 10 milionů EUR. Tak je třeba s ní pořádně brázdit oceány. Jen připomínám, že firma Sodebo je výrobce plněných baget, salátů, těstovin a jiného rychlého občerstvení.
5253
Související články
50 dnů kolem světa
50 dnů kolem světa
Charles Caudrelier obeplul svět sólo za 50 dnů, 19 hodin a 7 minut a stal se prvním vítězem závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge. Jen dva sóloví jachtaři dokázali obeplout svět rychleji. Držitel rekordu Francois Gabart za 42 dnů, 16 hodin a 40 minut a Thomas Coville za 49 dnů, 3 hodiny a 7 minut.
Schovat se před bouří je správné řešení
Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Všechno je možné…
Všechno je možné…
Armel Le Cléac´h má za sebou zastávku v Riu s výměnou dvojice kormidel. Na čele Arkea Ultim Challenge se pomalu posouvá vpřed Charles Caudrelier. Jeho trimaran je velmi unavený. Druhé místo patří strhanému Thomasu Covillovi.