Proč je starší jachta dražší než nová?
14 metrů dlouhá hliníková jachta Maya je na prodej za 400 000 EUR. Jak je možné, že starší jachta je dražší než nové sériově vyráběné lodě?
Pojďme se podívat například na jachtu Bavaria C45, která se v základu pohybuje kolem 250 000 EUR (v dnešní turbulentní době je těžké přesnou cenu stanovit, roste každým dnem). Proč je starší hliníková jachta skoro dvakrát dražší?
Začneme u pracnosti výroby. Výroba jachet vyráběných ve velkých sériích je zjednodušena na maximum. Celý pracovní proces je upraven, aby byl časově co nejméně náročný. Proto se sériově vyráběné jachty vyrábějí tak, že se předpřipravený interiér vkládá do trupu jachty předtím, než je trup uzavřen palubou. Máme trup, máme interiér (víceméně) a máme palubu. Vložíme interiér do trupu, objedeme lepidlem a přiklopíme palubou jako hrnec pokličkou. Jednoduchý postup, který má některé nevýhody. Jsou místa, do kterých se už nedostanete, která neopravíte, protože skládačka byla nakonec uzavřena palubou.
U hliníkových lodí je postup výroby naprosto odlišný. Kostra, obšívka, paluba, nástavba, nátěr, nástřik vnitřní části trupu nad čarou ponoru pěnovou izolací, která zajistí, že se vám trup uvnitř nerosí. Pak začne stavba interiéru. Každá jeho část se vnese do podpalubí hlavní luknou, vyzkouší, vynese ven, upraví, znovu dovnitř… Je to nákladný postup, jehož výsledkem je interiér na míru. Vše je lakované na místě, zalakované hrany, aby do nich nevsakovala vlhkost, vše přesně sedí. Kdyby došlo k nějakému poškození trupu a interiéru, například při najetí na mělčinu, vše je opravitelné. Co jednou bylo luknou vneseno dovnitř, je možné vnést znovu.
Loď na věky
Foto Pavel Nesvadba
Jedna z koupelen
Dále je tu životnost a tuhost lodi. Projděte se po palubě hliníkové jachty a máte pocit, že se pohybujete po pevné zemi. Vše je mimořádně pevné, sloupky relingů se ani nehnou, paluba se pod nohama neprohýbá. Jestli plujete v náklonu na vlnách, nebo stojíte v přístavu, trup nezavrže, dveře se nevzpříčí. A trup se bude stejně chovat i za 20 nebo 30 let.
Pro opravitelnost jachty je důležitá technologie výroby. Na palubě je to u hliníkové jachty jasné. V podpalubí pak jde o použité materiály, masivní dřevo, kvalitnější dýhy na vodovzdorné překližce. To vše se projeví v ceně, ale také při případné nutnosti opravy.
Karbonová takeláž
Foto Pavel Nesvadba
Se spinakerem
Karbonový stěžeň, ráhno, spinakerový peň a čelen. To vše najdete na jachtě Maya. Podíváte-li se například do ceníku Beneteau, zjistíte, že za First 53 ve verzi s karbonovým stěžněm (proti klasice s hliníkovým) připlatíte přes 80 000 EUR. To je třetina ceny nové Bavarie. K tomu přidejte prémiové ložiskové kladky, jezdce na hlavní plachtě, speciální rolfoky, hydrauliku na zadním stěhu, vynikající vinšny Andersen a jen v tomto odstavci jsme na polovině ceny sériově vyráběné jachty.
Plachty
Foto Pavel Nesvadba
S plachtou Code 0 na čelenu
Nebo se můžeme podívat na plachty. Zatímco jachty sériové jsou dodávané s hlavní plachtou a genou z nejlevnějšího materiálu, na jachtě Maya je to hlavní plachta se třemi refy, 110% gena na rolfoku, Code 0 s vlastním rolfokem, velký spinaker, velký genaker, menší genaker do silného větru, kosatka staysail s vlastním stěhem a bouřková kosatka. Plachet plná dodávka a vše od North Sails. Jen cena plachet samotných bez jezdců, bez rolfoků se pohybuje kolem 1,5 milionu.
Nenápadný kýl
Foto Pavel Nesvadba
Jeden z genakerů
Vše výše uvedené jsou věci zjevné na první pohled. Podívejme se ale trochu pod kůži. Pro výkon jachty je důležitý kýl. Jeho hloubka a balast. Čím hlubší kýl a více balastu, tím více plachet jachta uveze a tím je větší její výkon. Bavaria C45 a Maya mají podobný ponor. Bavaria má 2,2 m, Maya o 10 cm větší. Ohromný rozdíl však je v balastu. Německá loděnice uvádí na svých stránkách 2984 kg. Na jachtě Maya je to 5600 kg olova. K tomu není co dodat.
Výbava pod palubou
Foto Pavel Nesvadba
Pohled z kuchyně do salonu
Již v článku o prodeji jachty jsme se zmínili o zabudovaném kompresoru na potápěčské láhve, který může pracovat, zatímco jachta pluje na lokalitu vhodnou k ponoru. Jde o kvalitní výkonný kompresor, který je poháněn motorem Yanmar o výkonu 9 hp. Stejným motorem je poháněn i generátor. Na dlouhých plavbách tak není třeba dobíjet lodním motorem.
Topení v lodi je samozřejmostí, pro horké letní dny je k dispozici klimatizace. V lodní kuchyni je vedle lednice k dispozici i mrazák. Velká výhoda na dlouhých plavbách.
Nebavíme se o kvalitním kování, o tancích na černou vodu i na vodu šedou, kvalitních odolných luknách, špičkové kvalitě nábytku v interiéru, výborné sadě lan z dyneemy. Nakonec se ale můžeme zmínit o maličkosti, které si běžně nikdo nevšimne. Jedná se o bilge pumpy. Na běžné sériově vyráběné jachtě je jedna bilge pumpa. Její výkon je vhodný na odčerpání vody, která do podpalubí nateče za deště otevřenou luknou. V případě nehody však nepomůže, její výkon nebude stačit. Na jachtě Maya jsou použity největší 12 V bilge pumpy, které jsou na trhu k dispozici a jsou pod podlážkami dvě. Obě jsou automatické. Jedna je na dně studánky, druhá je o 20 cm výše. Za běžných podmínek spouští jen spodní pumpa. Pokud by voda v podpalubí začala stoupat, aktivují se obě. V případě nehody vám tato dvě čerpadla pomůžou získat čas. Čas na záchranu lodě a možná i životů. Běžný výkon každého z těchto čerpadel je přes 200 litrů za minutu. Dohromady tedy téměř půl kubíku. Jsou chvíle, kdy se to může hodit.
Proto může být starší jachta dražší než nová
Uvedli jsme si jen některé důvody, proč stojí starší jachta téměř dvakrát tolik, co nová sériově vyráběná loď podle ceníku. Samozřejmě se jich najde ještě mnohem více. Někomu se může zdát cena 400 000 EUR hodně, ale na druhou stranu je to jen dvakrát tolik, co bude stát v základu nový First 36. za tu cenu dostanete pevnější, odolnější jachtu s větší životností, která je navíc bezpečnější a drží si svoji cenu.
Navíc je to jachta, se kterou můžete na jaře vyplout. Zkuste dnes oslovit s podobným přáním dealera některé ze sériových loděnic. Řekne vám, že když se dostanete na vodu v létě 2023, můžete být rádi.
3692
Související články
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.
Vynikající práce severně od Madeiry
Vynikající práce severně od Madeiry
V čele Transat Jacques Vabre je Banque Populaire vedený Armelem Le Cléac´h a Sebem Jossem. Armel znovu ukazuje, proč se mu říká Šakal. Čeká na chybu kořisti. Pak útočí!
Halza na jih
Halza na jih
Včera v kolem desáté večerní odhalzovalo čelo Vendée a zamířilo na jih. Jako první vedoucí muž celkového pořadí Armel Le Cléac´h, hned za ním Vincent Riou.