Proč je směr větru na stěžni jiný?
Při plavbě za slabšího větru je třeba plachtu na vrcholu stěžně více otevřít proti tomu, jak ji máme nastavenou dole. Směr větru nahoře je jiný než u hladiny? Čím je to dané?
Je to jednoduché. Rozdíl není ani tak ve směru skutečného větru, ale v jeho rychlosti. Podívejme se na obrázek, na kterém máme naznačený vítr skutečný (který skutečně fouká), pohyb lodě a vítr zdánlivý, tedy vítr, který cítíme na pohybující se lodi. To vše ve dvou výškových profilech, tedy na palubě a na stěžni. Směr skutečného větru je pro jednoduchost 45°, rychlost lodě 5 uzlů (červená šipka).
A nyní jsme u rychlosti větru. Za slabého větru bývá velký rozdíl v rychlosti větru na hladině a na vrcholu stěžně. Je to způsobeno třením, které vítr u hladiny zpomaluje. Proto jsme pro jednoduchost zvolili rychlost větru 5 uzlů u hladiny (modrá šipka) a 10 uzlů na vrcholu stěžně (zelená šipka).
Na obrázku nám zbývá popsat fialovou a řekněme oranžovou šipku. V obou případech jde o zdánlivý vítr. Fialová šipka je vítr u hladiny, oranžová u vrcholu stěžně.
Obě šipky jsme schválně vytáhli ještě jednou na levou stranu obrázku. Zde je vidět, že vítr u hladiny je ostřejší (fialová), přichází více od přídě, než je tomu u větru na vrcholu stěžně (oranžová). Proto je třeba mít ve slabém větru na plachtě větší twist.
Jinak se to dá celé také spočítat. To ale není můj případ. Paní profesorku na matematiku jsem na střední škole neměl rád. Nemyslel jsem si o ní nic hezkého. Ona o mně ale také ne. Náš vztah byl opětovaný.
784
Související články
Boreas, severního větru pán
Boreas, severního větru pán
Jachting je sport na větru závislý. Proto je dobré spolupracovat s bytostmi, které větru vládnou. Jednou z nich je Boreás, syn Titána Astraia a bohyně ranních červánků Éós. Je to bůh severního větru. Jeho sourozenci se jmenují Euros, bůh jihovýchodního větru, Zefyros, bůh mírného západního větru a Notos, který vládne jižnímu větru.
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.