Proč je dobré vědět co je twist plachty a jak s ním pracovat?
Twist plachty, neboli česky tzv. přetočení plachty je termín, který jste už v souvislosti s trimem plachet asi slyšeli. Co znamená a proč je dobré s ním umět pracovat jak ve slabém tak i silném větru?
Abychom celý princip pochopili, půjdeme na to od základů. Představte si, že ve skoro bezvětrném dni, si na výletě vylezete na vysokou rozhlednu. Najednou začnete cítit, že nahoře trochu fouká, i když dole se zdálo, že je úplné bezvětří. Jak je to možné?
Jednoduše, proudnice větru, a zvláště když je slabý, se totiž hodně brzdí o zemský povrch. Čím výše se tedy dostaneme, tím větší mají prostor k tomu se „rozfoukat“.
A v zásadě velmi podobný princip použijeme, když chceme pochopit, proč je dobré ve slabším větru na plachtě udělat velký twist.
Ještě si ale musíme připomenout, že na lodi pracujeme se dvěma typy větrů. Takzvaný skutečný (true) vítr a vítr zdánlivý (apparent). Skutečný vítr je to, co udává předpověď, tedy vítr, který není ovlivněný pohybem lodi. Jakmile se ale loď rozjede, vytváří si svůj vlastní vítr, takzvaný zdánlivý vítr, který je ovlivněný její rychlostí a úhlem vůči skutečnému větru. Když fouká na vodě slabý vítr a s lodí jedeme v kurzech proti větru, celá loď se pohybuje proti vzdušné mase. V tento moment si uvědomíme, že nám bude vznikat rozdíl v rychlosti a směru větru, který nám bude plachtu obtékat v horní a spodní části plachty.
Jinými slovy, ve spodní části plachty bude plachtu obtékat zdánlivý vítr, protože skutečný vítr zde není tak dominantní, jelikož se brzdí o vodní hladinu. Zdánlivý vítr při plavbě proti větru vždy přichází z ostřejšího úhlu, proto bude spodek plachty více přitažený.
Čím více budeme postupovat vertikálně nahoru, tím více bude plachtu ovlivňovat skutečný vítr, který fouká vždy více z boku. Tedy plachta v horní části bude více povolená. A právě tento rozdíl, mezi přitaženou spodní částí plachty a povolenějším profilem horní části nazýváme twist. A už budeme vědět, že je dobré ho nastavit, aby respektoval zdánlivý vítr dole a skutečný vítr v horní části plachty. Tedy aby byl optimálně nastavený celý vertikální profil plachty. V dalším článku se podíváme na to, jak twist na plachtě nastavit.
1828
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Spinaker a genaker na IMOCA
Spinaker a genaker na IMOCA
Označení předních plachet občas bývá zavádějící. Co platí v angličtině, neplatí v jazyce francouzském. No a některé plachty již na palubě ani nenajdete.