Přístavní manévry na katamaranu
Vícetrupé jachty mají stále více příznivců i mezi charterovými jachtaři. Jak se však zajíždí do přístavu s jachtou, která svými rozměry připomíná kurt na badminton? Hodí se zkušenosti z jednotrupé jachty, nebo je vše naprosto odlišné?
Začneme tím, že je vše naprosto odlišné. To ale neznamená, že by se zkušenosti z jednotrupé lodě nehodily. Ovládání jakékoli jachty nám dává určitý cit pro pohyb lodě a ten se hodí, i když se po manévrovací straně jedná o něco naprosto jiného. Navíc se používají v mnoha případech stejné techniky a uvažování.
Ovládání katamaranu v malých rychlostech neprovádíme kormidlem, ale motory. Jako v tanku, zafixujeme kormidlo na středu a dva motory dopředu, jedeme dopředu, jeden dopředu a druhý dozadu, točíme se, a dva dozadu jedeme dozadu. A pak milión variant téhož vede k milionu různých pohybů. Vlastně je to jednoduché. Dokud nefouká vítr.
Jak začne foukat, projeví se nevýhoda katamaranu daná velkou plochou vystavenou větru a relativně malou plochou laterálu. Vítr dokáže s katamaránem cvičit a my na tom nic nezměníme. Nezbývá, než s tím počítat.
Jednoduché couvání
U jednotrupých jachet často bojujeme s přechodem na zpátečku. Prop walk stáčí záď jachty při změně chodu motoru a to především začínající kormidelníky mate. U katamaranu se toto neděje, protože většina jachet se dvojicí motorů používá protiběžné lodní šrouby. Přechod na zpátečku je v tomto směru bez potíží. Otáčet můžeme katamaran na místě (jeden motor dopředu, jeden dozadu, otáčky stejné), nebo v různě velkém oblouku (rozdílné otáčky motorů).
Cvičíme
Zajímavé cvičení pro nácvik otáčení v požadovaném poloměru cvičíme na našich kurzech vedených Jirkou Pacákem. Najdeme si bóji, postavíme se vedle ní, bóje je uprostřed trupu. A nyní se začneme otáčet. Točíme se kolem bóje, stále ve stejné vzdálenosti. Vyžaduje to hru s plynem. A trochu praxe, samozřejmě. Točíme se dopředu, točíme se dozadu. Nejprve se točíme kousek od bóje, pak dva kousky, tři kousky… Důležité je držet vzdálenost. A dostat ovládání lodě do ruky.
Toto je výborné cvičení na začátek. Zítra se podíváme, jak dostat katamaran k molu.
652
Související články
Závodní katamaran v troskách
Závodní katamaran v troskách
Překlopený katamaran CMA Île-de-France, který se účastnil Route du Rhum, byl před 3 dny nalezen na pláži nedaleko Lorientu. Bohužel ve stavu, který vylučoval záchranu.
Kolik mil upluje plachetnice za den?
Kolik mil upluje plachetnice za den?
Kolik mil je možné uplout na plachetnici za den? Kde jsou rekordy? Někdo upluje 100 mil. Jiný 150. Méně již je těch, kteří překonali hranici 200 mil. To ale stále nejsou rekordy! Ty jsou někde jinde. Mnohem a mnohem dále. Kam až je možné za den doplout?
Nejrychlejší plavba kolem světa, kde je hranice?
Nejrychlejší plavba kolem světa, kde je hranice?
Kolik času byste potřebovali k tomu, abyste nejrychleji obepluli svět? Na plachetnici! Letos na podzim to bude aktuální otázka. Na cestu za největším z rekordů se vydají na podzim hned dva týmy. Kde jsou lidské hranice na této trati?