Příprava lodě na sezónu: kotva a řetěz
Pokračujeme třetím článkem o přípravě lodě na sezónu. Partnerem této série článků je společnost Yacht Club Praha, která provozuje již mnoho let charter v šibenické maríně Mandalina. Tentokrát se podíváme na ošetření kotvy, kotevny a kotevního řetězu.
Svoji porci údržby si během zimy a jara zaslouží také kotva a kotevní řetěz. Nakonec jde o sestavu, která zajišťuje bezpečnost lodě ve chvíli, kdy posádka spí. Selhání kterékoli části z celku může mít katastrofální následky.
Kotva a řetěz mohou být po zimě zarezlé, kotva celoroční únavou, řetěz především proto, že je přes zimu v kotevně voda, nebo alespoň stále vlhko.
Při vytažení lodě na břeh je třeba kotvu i s řetězem spustit na zem. Následuje mytí a odsolení kotevny, ve které bývá písek, zbytky bahna, řas a samozřejmě také sůl. Po omytí kotevny odsolíme také celý řetěz a kotvu.
Po oschnutí přebrousíme bruskou orezlá místa na řetezu i kotvě. Následně je po očištění přestříkáme několika vrstvami zinkového spreje. V případě hlubšího poškození řetězu je čas na jeho výměnu. Zkontrolovat je třeba také šekly a obrtlíky. Jakákoli deformace je jasným avízem nutnosti výměny. Vždy je třeba brát v úvahu, že celek je jen tak pevný, jako jeho nejslabší dílek. Na kotevní sestavě se proto nevyplatí šetřit.
Následuje kontrola značení délky řetězu. Většina charterových firem používá označení barvami. To však obvykle nevydrží celou sezónu a nejpozději ke konci prázdnin už je řetěz bez značek. Proto volíme plastové značky, které se vkládají do jednotlivých ok řetězu. Některé sice také mohou vypadnout, ale obvykle ne všechny.
Nakonec řetěz vytáhneme zpět do kotevny a jachta je po této stránce připravena na další sezónu.
Za sdílené zkušenosti a přehledné snímky děkujeme partnerovi naší série o zimní údržbě, kterým je charterová společnost Yacht Club Praha. V chorvatském Šibeniku provozuje 11 lodí v délkách od 36 do 51 stop. Jedná se o jachty vlastní i lodě v programu charter management.
291