Příprava jachty na bouři v přístavu
Zimní bouře dokážou nevídané věci. Ze zarolované geny udělají fáborky, potlučou trup i výborně vyvázaných jachet a voda zimních dešťů může proniknout i do jinak vodyprostého interiéru. Jak tomu zabránit?
Vítr
V první řadě je třeba maximálně zmenšit plochu, do které se může opírat vítr. Co to přesně znamená? Z paluby odstraníme vše, co tam být nemusí. Záchranný kruh, ostrůvek, záďovou kotvu, spinakerový peň, člun, přívěsný motor, bimini, sprayhood atd. Samozřejmě sundáme také plachty, a to včetně plachet rolovacích. Vše, co sundáme a uložíme v suchu, vydrží déle sloužit.
Pokud nemáme v úmyslu plachty sundávat, protože se ještě s lodí chystáme vyplout, zarolujeme genu co nejtěsněji a přidáme také pár otoček navíc, aby byla omotána otěžemi. Hlavní plachtu přitáhneme co nejtěsněji lanem k ráhnu.
Déšť a jiná voda
Ujistíme se, že jsou všechny odtoky z paluby volné, že voda bude moci odtékat. Zatéká-li luknami, které již není možné více utáhnout, můžeme je přelepit stříbrnou páskou.
V podpalubí uzavřeme všechny seacocky, kromě bilge pumpy a odtoků z paluby.
Ošetření lan
Lana se mohou za bouře rychle prodřít o průvlaky atd. Proto je ochráníme například navléknutím staré hadice na ohrožená místa a jejím upevněním stříbrnou páskou.
Odtáhnout se od mola
Před příchodem bouře odtáhneme jachtu dále od mola na mooringu nebo na kotvě. Zaklopíme koupací plošinu. Vše tak, abychom měli na zádi dostatečnou rezervu.
Při stání bokem můžeme jachtu odtáhnout za pomoci druhé kotvy, kterou vyhodíme bokem od lodě, a jachtu následně odtáhneme od mola.
Springy
Nezapomeneme použít springy. Při stání bokem na ně asi nikdo nezapomene, ale použijeme i při stání zádí. Lana vedená ze zádě křížem na molo, pomáhají jachtu v silném větru stabilizovat.
Fendry
Použijte všechny fendry, které máte. Běžný loďák, kterým fendry uvazujete, navíc zajistěte proti povolení. Spíše než na horní reling je važte na spodní, nebo dokonce rovnou na sloupek. I tak se může stát, že za bouřlivého počasí „vystoupí“ na palubu.
Elektrika
Pokud na lodi nejste, odpojte elektriku. Nebudete-li na lodi celou zimu, domluvte se s někým, kdo jednou za měsíc baterky dobije.
4004
Související články
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Charles Caudrelier postavil loď do dryfu uprostřed Pacifiku a čeká, až přejde brutální počasí u mysu Horn. Čekání je v závodě nezvyklé, ale může to být cesta k vítězství.
80 uzlů v přístavu
80 uzlů v přístavu
80 uzlů větru dokáže napáchat škodu i v přístavu na vyvázaných lodích. Jak dopadly jachty účastnící se Transat Jacques Vabre v přístavech Le Havre a Lorient? V obou přístavech byl zaznamenán vítr o rychlosti 80 uzlů.
Brutální bouře narušila závod
Brutální bouře narušila závod
Včera odstartoval doublehanded závod přes Atlantik Transat Jacques Vabre. Bez kategorie IMOCA. Extrémní bouře avizovaná na polovinu týdne donutila organizátory k těžkému, ale správnému rozhodnutí.