Před bouřkou do přístavu?
Na obzoru zahlédnete bouřku. Rychle se přibližuje. Poplujete do přístavu? Nebo raději na volné moře? Jak se rozhodnout?
Do přístavu
Snadné rozhodnutí? V přístavu bude přeci klid!
Co se ale stane, pokud nestihnete dojet včas? Příchod bouřky vás zastihne na dohled přístavu. Takříkajíc se staženými kalhotami. V přístavu je bezpečně, ale v jeho blízkosti na vás číhá nebezpečí.
Proč? Protože zajíždění do přístavu ve 40 uzlech větru, v hustém dešti a případně krupobití, není žádný med. Nebezpečí, které nehrozí na otevřeném moři, na vás číhá u břehu. Nebo dokonce i v přístavu. Na otevřeném moři nenajedete na mělčinu, nevrazíte při nepovedeném přístavním manévru do mola, či sousední lodě.
Zůstat na moři
Tak tedy zůstat na moři? Rozhodně je to bezpečnější varianta. Není pohodlnější, ale je bezpečnější. Silný vítr trvá za bouřky jen krátce, nezvedne tedy příliš vysoké vlny. Hustý déšť a krupobití sice nebezpečně omezí viditelnost, ale daleko od břehu nehrozí najetí na mělčinu.
Bezpečný kurz
Viditelnost a ztráta orientace při snížené viditelnosti mohou být větším problémem, než si myslíte. Proto je dobré se před příchodem bouřky rozhlédnout po okolí, vybrat si bezpečný kurz a tím při omezené viditelnosti plout.
Co to je bezpečný kurz? Kurz, kterým je možné plout příští půlhodinu, aniž by hrozilo nebezpečí. Ne vždy je to možné, můžeme být v místech, kde ani pět minut nebude možné pokračovat v kurzu. V takovém případě budeme muset navigovat. Naštěstí na to dnes máme vynikající elektronické pomocníky. Mnohdy dokonce hned u kormidla. V hustém dešti však na mapovém plotteru můžeme vidět méně, než bychom si přáli. A pak je jistota pryč...
Bezpečný kurz si proto zvolíme na kompasu. Budeme klidnější. Nemusíme sledovat mapu a můžeme se věnovat lodi a okolí.
14019
Související články
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Dvoudenní urz je určený pro všechny, kteří se chtějí podrobněji seznámit s problematikou bezpečnosti a záchrany života na moři.