Pracujete s výtahem geny?
Pracujete za plavby s výtahem geny, nebo na něj raději nesaháte? Naučte se s ním pracovat, rychle zjistíte, že se to vyplatí. Na charterové jachtě poprvé rozbalíte genu a zjistíte, že je na rolfoku povolená nejméně o 30 cm.
Je to běžné. Důvod je obvykle ten, že výtah geny není stažen na stoper do kokpitu k vinšnám, ale končí na stěžni, kde žádné vinšny nejsou. Při vytahování plachty na stěžeň přijdou dva silní zaměstnanci charterové společnosti, na výtah se pověsí, zaklapnou stoper a uznají plachtu za vytaženou. K vytažení má ještě daleko, ale silou dvou chlapů více možné není. Cokoli jiného by ale znamenalo více práce.
Zjistíte-li takto povolenou genu a vede-li její výtah k vinšnám v kokpitu, je vše snadné. Stačí hodit výtah na vinšnu a dotáhnout. Pokud je na druhou stranu výtah ukončen na stěžni, bude práce více. Musíte si uvolnit kladky u paty stěžně a na organizéru a výtah od stěžně protáhnout k vinšně. Pak již je vše jednoduché. Dopnete výtah, zaklapnete stoper na stěžni, výtah sbalíte a natáhnete zpět do kladek lano, které jste museli provizorně uvolnit.
Prací s výtahem geny posouváte hloubku profilu plachty dopředu a dozadu. V základním nastavení dotáhněte výtah tak, aby se u předního lemu ztratily horizontální varhánky na plachtě. Pokud je vítr slabý, můžete výtah mírně povolit a mírné varhánky na plachtě ponechat. V silném větru se budete naopak snažit přední lem plachty maximálně dotáhnout.
Při mírně povoleném předním lemu se posune hloubka profilu plachty dozadu. Úhel náběhu do plachty je menší. To se hodí pro stoupačku ve slabším větru. Se sílícím větrem je třeba výtah dotahovat. Největší hloubka profilu plachty se posune dopředu. To sice znamená větší úhel náběhu, ale také menší náklon lodi a snos do boku. V silném větru velmi užitečné.
7487