Pozor v přístavu Zakynthos
Po Řecku už se nějakou tu chvíli plavím a některé věcí, které jsou pro Řecko a Řeky typické už jsem převzal. Vlastně mi občas i vyhovuje, že když přijde Řek s tím, že bude za 5 minut zpátky, tak to vlastně znamená cokoliv mezi půlhodinou a jedním dnem. Aspoň mám čas dojít se vykoupat, nebo si dát pivo. Prostě žádný spěch.
Ještě nikdy se mi ale nestalo to, co jsem nyní zažil v přístavu v Zakyntosu. A to nejen v Řecku. Myslím, že by to nenapadlo ani chorvatského politika. Možná dokonce ani leckterého českého politika i když tam už si tím nejsem jistý.
Pro úplnost dodávám, že celý přístav na Zakynthosu je městské molo, nejedná se o soukromou marinu a ani nebyla žádná jeho část svěřena do pronájmu soukromému provozovateli (ověřeno na přístavní policii).
Po připlutí jsem odchycen mávajícím človíčkem na břehu, který mě nasměroval na volné místo u mola. Ona osoba má oblečené oficiálně vypadající triko, po molu se pohybuje na skútru a přes rameno má přehozený chlebník, nepochybně obsahující oficiální lejstra pro vydání potvrzení o zaplacení přístavních poplatků. Potud je vše v normálu.
První pozvednutí obočí bylo, když mě po předání lan začal vyvazovat nikoliv na vazák, ale na odražeč pro větší lodě. Začal je nepřesné. Instruoval člověka, který mi ve skutečnosti s lany doopravdy pomáhal. To by mi ani tolik nevadilo, už jsem tu zažil, že Řekové lodi vyvazují k čemukoliv co je po ruce, veřejným osvětlením počínaje, sloupky s elektřinou konče.. Problém byl v tom, že už od pohledu měl tento odražeč ostré železné a prorezlé hrany. No dobře, nebudu tu dlouho, počasí má být mírné a lana jsem stejně chtěl po sezoně měnit. Hodím tam kus gumy co mi zbyl když jsem rozřezal staré dinghy na náhradní díly.
Po vyvázání přišla další ošklivá věc. Prý musím zaplatit 10€ poplatek pro "Docking union" (a podle přístavní policie opravdu musím). Nikde jinde v Řecku jsem o něm neslyšel a hádám, že zase dlouho neuslyším. Nezáleží přitom vůbec na tom, že lana mi nakonec podal spřízněný námořník z vedlejší lodi a ne ona oficiálně působící osoba.
K tomu je tu ale ještě poplatek za přístavní poplatky. 20€/noc. Ten zaplatit taky musím, ale můžu si ho dojít zaplatit na přístavní policii, kde je sazba výrazně příjemnějších asi 60 centů za metr délky lodi. 33 metrovou loď opravdu nevlastním. Na účtence je to rozepsáno jako 5€ cena za metr + 15€ jako "zavodnění a elektřina".
Ptám se tedy jak je to s elektřinou. Prý za 5 minut přijede se splittrem, protože nemá volné zásuvky. Kupodivu dorazí asi jen za 10 minut, bez splitteru, ale s úsměvem na tváři, že to nevadí, že se přece nějak domluvím s ostatními na sdílení jejich připojení. Ovšem za jeho služby je to ohodnoceno poplatkem 20€. To už jsem nevydržel a odeslal jsem pána do míst, kam se odváží podívat jen celník. Začala hádka, že poskytl službu tím, že odjel hledat ten splitter, který nenašel a já mu proto musím zaplatit. A že částka 20€ je proto, že z toho musí platit daně.. Z části proto abych měl klid a z části proto, že jsem prostě měkkej mu vrazím 5€ a že to nemusí nikam psát a tudíž ani platit daně. Hlavně ať mi už dá pokoj.
Dobití baterií elektřinou si nakonec zajistím tak, že se domluvím se sousedem na 2 hodinkách připojení na jeho zásuvce, zbytek doženu druhý den. Domluveno jednoduše, zadarmo a bez keců. Dokonce nechtěl ani skleničku ouza, kterou jsem nabízel na oplátku. Druhý den už jsem si sehnal kartu a připojení na volnou zásuvku jsem si zařídil sám.
Poseidon se na mě však stále ještě asi hněval, za nedostatečné obětiny, nebo za to, že od jara, kdy jsem vyplouval, nepřišla žádná další. Po nějakém čase totiž přijede cisterna s pitnou vodou (voda dostupná ze stojánků je slaná). Já mám nádrže plné ještě z minulé zastávky, takže nepotřebuji, některé z dalších lodí však doplnit chtějí. Dodávka zajíždí k nim, předává hadici a spouští čerpadlo. A mě přestane jít elektrika. Pán totiž vytáhne první zásuvku na stojánku na kterou narazí a namísto ní si připojí čerpadlo u cisterny, aby mohl obsloužit zákazníka. Jde o pár korun, žádná velká věda, ale ani ve snu by mě nenapadlo, že se předem alespoň nepůjdu zeptat, jestli můžu někoho na chvilku odpojit. No dobře, je to Řecko, tady se to tolik neřeší a když jsem se vydal zkoumat co se děje, tak se mi pán (jiný než přístavní pohůnek) hned omlouvá a že to za chvíli zase zapne. V pořádku, nic se vlastně nestalo, jen jsem to nečekal a jsem stále ještě rozmrzelý z té zlodějiny s poplatky. Zalézám do podpalubí a jdu si uvařit večeři. Za 5 minut ale výpadek přijde znovu. Další loď potřebuje vodu a moje zásuvka byla opět pohmatu jako první..
Řecko je krásné, s nádhernou přírodou i kulturou, teplým mořem a obecně úžasně přívětivými lidmi.
Občas se ale najdou výjimky. Jak jsem později zjistil, pán vydávající se za přístavní autoritu patří ke zprostředkovatelské agentuře se zaměřením na charter. Protože ale opravdové přístavní autority na inkasování poplatků evidentně kašlou, tak nerušeně inkasuje nepřiměřené částky "za nic". Později z něj vypadlo, že není Řek, že pochází z rusky mluvícího východu. To leccos vysvětluje a aspoň jsem si nemusel upravovat svůj obrázek Řeků jako národa lidí vlídných a ochotných..
Stížností na praktiky místního nekalého, i když vlastně mlčením přístavní policie zlegalizovaného, gangu je víc. Na navily.com si na tento přístav stěžuje kde kdo.. Kdybych býval byl četl dřív, tak bysem sem nechodil.. Snad tato informace touto cestou alespoň pomůže někomu dalšímu..
A pokud na Zakynthos zavítáte, odešlete podvodníky pryč a dojděte si všechno papírování vyřídit na přístavní správu. Je to taková narůžovělá budova kousek od trajektového mola. Ostrov i město za návštěvu stojí
Vítr do plachet,
Ondra
1456
Související články
Fantastická regata v Egeji
Fantastická regata v Egeji
V Egejském moři právě probíhá asi nejkrásnější offshore regata. Jmenuje se AEGEAN 600, vede kolem mnoha zajímavých řeckých ostrovů se startem a cílem u Lavrionu. Jde o druhý ročník atraktivního závodu, bohužel bez české účasti.
Doublehanded šampionát ORC v Řecku
Doublehanded šampionát ORC v Řecku
Závodní jachtaři preferující shorthanded offshore jachting budou mít v červenci možnost zabojovat o titul mistra Evropy v ORC. Šampionát se odehraje v rámci závodu AEGEAN 600.
Superzajímavý závod
Superzajímavý závod
Nová regata, která bude startovat 14. června u mysu Sounion v Řecku, by se mohla stát jedním z nejatraktivnějších offshore závodů na světě. 600 mil nonstop jednou z jachtařsky nejatraktivnějších oblastí na světě. Navíc v místech, kde dokáže ukrutně foukat.