Pozor při refování hlavní plachty
Při refování hlavní plachty je třeba věnovat vekou pozornost napnutí předního a spodního lemu plachty. Necháme-li lemy volné, refování ztrácí smysl.
Plujeme na stoupačku, přifukuje a je čas na refování. Zarefujeme, ale zlepšení se nedostaví, nebo je jen zanedbatelné. Čím je to způsobeno?
Častým důvodem je to, že po zarefování není pořádně dotažený přední a spodní lem plachty, profil plachty je hluboký a plachta hodně naklání loď. Budeme-li mít na stěžni dvě stejné plachty, jednu s plochým profilem s dotaženým výtahem a outhaulem (dopínání spodního lemu) a druhou, která bude povolená, tak ta povolená bude jachtu více naklánět. Stranová složka síly v plachtě je větší. Stačí dotáhnout výtah a outhaul a náklon se zmenší.
Foto North Sails
Správně dotažené refovací lano, profil plachty je plochý.
Platí to samozřejmě i v případě, kdy je plachta zarefovaná. Proto je třeba při refování věnovat velkou pozornost dotažení refovacího lana, které dotahuje zadní roh plachty dozadu a dolů. Plachtu zplošťuje. Pozor jen, až ho budete dotahovat, abyste refovacím lanem někde neskřípli volnou část plachty. Lano by v ní snadno mohlo „vykousat“ díru.
Problém s refováním jedním lanem
Grafika Lodní noviny
Jednoduché znázornění refování jedním lanem. Systém může být složitější.
Na starších jachtách refovací lano dotahuje pouze zadní roh plachty. Přední roh je po zarefování pevně nasazen na háku, kloubu ráhna. Na moderních jachtách je situace jiná. Velmi často jsou vybaveny refováním jedním lanem. Dotahuje se jím jak zadní, tak i přední roh plachty. To ale znamená, že lano vede přes mnoho kladek a velmi obtížně se dotahuje. V takovém případě je refování náročnější, protože napoprvé se vám obvykle plachtu nepodaří dotáhnout, jak je třeba. Po zarefování plachtu vytrimujete, opře se do ní vítr a za chvíli vidíte, že refovací lano nebylo dost utažené. Nezbyde vám tedy, než plachtu znovu povolit a refovací lano ještě jednou dotáhnout.
3012
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Spinaker a genaker na IMOCA
Spinaker a genaker na IMOCA
Označení předních plachet občas bývá zavádějící. Co platí v angličtině, neplatí v jazyce francouzském. No a některé plachty již na palubě ani nenajdete.