Pozor při couvání k molu
Couváte k molu, na hloubkoměru 3 metry a najednou loď stojí. Kormidlo je rozštíplé, kauce v p….i. Kde se stala chyba?
Je to jednoduché. Couváte-li ke břehu, je vám v mnoha případech hloubkoměr na nic. Čidlo hloubkoměru je umístěné na přídi před kýlem. Pokud se dno prudce u mola zvedá, je hloubka před kýlem jiná, než pod kormidlem.
Co s tím?
Máte několik možností.
V místech, která jsou uvedena v pilotu, bývá malá hloubka u mola obvykle vyznačena. Zkontrolujte si pilota a vyhnete se nepříjemnostem.
Není-li lokalita v pilotu uvedena, můžete hloubku odhadovat pohledem. Má to jen dvě nevýhody. Chce to zkušenost a je to nepřesné.
Dále můžete na místo najet nejprve přídí, hloubku blíže u mola osahat hloubkoměrem a poslední metry odhadnout. Stále to není 100% přesné, ale přesnost se zvyšuje.
Můžete vzít také háček a z přídě hloubku exaktně změřit. Přesné. Ale pracné.
No a poslední možností je neriskovat a najet na místo přídí a takto se i vyvázat.
Žádná z těchto rad není použitelná vždy a všude. Jejich kombinací však uchráníte kormidlo před poškozením v 99 % případů.
A ušetříte. Samozřejmě.
7002
Související články
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
To nejsou záběry z únorové D1 na Vysočině, ale chorvatská A1 jen pár kilometrů před sjezdem k moři včera odpoledne. Sníh jen necelých 500 metrů nad mořem.