Použití otěžového vozíku hlavní plachty
Pluji na jachtě vybavené použitelným (!!!) otěžovým vozíkem na hlavní plachtu. Pracuji v poryvech spíše s vozíkem, nebo otěží hlavní plachty?
Vzhledem k tomu, jak vypadá většina charterových jachet, se jedná spíše o akademickou otázku. Přesto si pojďme říci, jaká je funkce traveleru (jak mu také můžeme říkat). Umíme-li s ním pracovat, výrazně si usnadníme práci.
Traveler má dvě funkce: nastavuje úhel ráhna vůči větru a pomáhá řídit loď. Ovlivňujeme jím návětrnost lodi, má tedy vliv na kormidlo, a náklon v poryvech. Otěží hlavní plachty nastavujeme přetočení horní části plachty, tedy twist. Následně pomocí traveleru nastavíte ráhno tak, abyste dosáhli maximálního výkonu a měli pod kontrolou kormidlo a náklon.
Při středním větru začíná být třeba práce s travelerem, abyste udrželi loď na uzdě. Když se příliš naklání a kormidlo se stává návětrné, můžete povolit traveler, abyste vypustili přebytečný výkon. Poloha ráhna vzhledem k ose lodi přestane být důležitá. Ve středním větru pracujte s travelerem agresivně, abyste udrželi správný tlak na kormidle. Při příchodu poryvu popusťte rychle traveler, ale pak buďte připraveni ho dotáhnout zpět, jakmile se počáteční síla nárazu rozptýlí a změní se v dopřednou rychlost místo náklonu. Pokud ho necháte příliš dlouho povolený, přijdete o možnost možnost stoupání, jakmile zrychlíte. Ve středním větru bude rozsah nastavení traveleru široký, od ráhna v ose jachty, až po krajní polohu v závětří.
Traveler je trimovací prvek pro "jemné doladění" výkonu. Pokud změny rychlosti větru nejsou příliš velké, práe s travelerem postačí a usnadní práci kormidelníkovi. Krása použití traveleru je v tom, že se nemění twist hlavní plachty (ovládaný hlavní otěží), ale pouze celkové množství výkonu.
1066
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.