Potřebujete záchrannou vestu? 1. díl
Minulý týden nedaleko Visu zahynul německý jachtař. Zřejmě bez vesty. Používáte za plavby záchrannou vestu? Nejspíš ne, odpovím za vás. Jedná se však o jednu ze základních bezpečnostních pomůcek na palubě. Podobně jako bezpečnostní pásy v automobilu.
Staré versus moderní
Mnozí si řeknou, že záchranná vesta je neforemná, že ztěžuje pohyb po palubě a navíc působí směšně. Mluvím zde o klasické nejlevnější záchranné vestě, kterou však najdeme na většině charterových jachet. Je jasné, že oblékat si tuto vestu se nikomu nechce. Pokud přijedete před kavárnu na nábřeží kteréhokoli středomořského městečka a vyskáčete na břeh v oranžových vestách se slušivými límci, návštěvníkům kavárny zpříjemníte den.
Jsou však i jiné vesty, praktičtější a při nošení méně výrazné. U nás je jejich hlavním dodavatelem firma fas yachting. představení toho, co je dnes na trhu k dispozici, najdete zde. Mluvím zde o samonafukovacích záchranných vestách, které se dnes používají minimálně na všech závodních jachtách. V nenafouklém stavu jde jen o límec kolem krku, který navíc slouží i jako psí kšíry (popruhy za které se přivazujeme na palubě). V případě, že spadneme do vody, se vesta sama nafoukne, nebo můžeme nafouknutí aktivovat trhnutím za spouštěcí provázek. Vesta při nošení nepřekáží, ve většině případů o ní na krku ani nevíme.
Jaké jsou důvody pro nošení vesty
Seveřané jsou na lodích zvyklí vesty nosit téměř automaticky. Často se s nimi setkáme i v Anglii, Německu, Holandsku, či na severu Francie. Důvod pro to je jasný. Studená voda v těchto zemích nedovolí v případě pádu přes palubu dlouhé setrvání při vědomí. Najít člověka, který spadne přes palubu, není za horšího počasí, kdy k těmto nehodám dochází, snadné a může to trvat i několik hodin. Při teplotě vody 10°C přitom nevydržíme při vědomí déle než hodinu a spíše jen polovinu této doby. Při teplotě 15°C se doba zachování vědomí pohybuje mezi 2 a 4 hodinami. Doba přežití je však mnohem delší, přibližně dvojnásobná. Nemáme-li však na sobě záchrannou vestu, při ztrátě vědomí se utopíme. V záchranné vestě se naše šance na záchranu znásobí. Při absenci záchranné vesty musíme navíc aktivně plavat, abychom se udrželi na hladině. To rozproudí krevní oběh, urychlí prochladnutí a tím zkrátí dobu přežití.
Vesta nutná jen na severu?
Teplota moře na jihu Evropy je na začátku jara, kdy začínáme jezdit na jachtu, jen kolem 15°C a mnohde i mnohem nižší. Podmínky jsou tak podobné těm na severu. Prochladnout ve vodě není problém.
Nemusí to však být vždy jen studená voda, co nás připraví o vědomí. Pokud nás udeří ráhno do hlavy ztratíme nejspíše vědomí. Záchranná vesta nám pak může zachránit život. Na motorovém člunu můžeme uklouznout a bouchnout se do hlavy.
Nejspíše k žádné z těchto situací nedojde ani jednou za celý život. Budeme celý život nosit na sobě vestu zbytečně. Možná zbytečně. Stačí však jeden špatný okamžik a bez vesty můžeme být mrtví. My nebo kdokoli z naší rodiny nebo přátel. Pokud jsme schopni domyslet negativa jediného hloupého opomenutí, jistě nebudeme na záchranné vestě šetřit.
Pokračování příští týden.
6245
Související články
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Dvoudenní urz je určený pro všechny, kteří se chtějí podrobněji seznámit s problematikou bezpečnosti a záchrany života na moři.