Poslední den před startem…
Zítra startuje doublehanded závod přes Atlantik. Loď Milana Koláčka je připravená, od včerejších 1800 už musí být jachty v závodní konfiguraci. Jídlo, voda, plachty, veškerá bezpečnostní výbava, metanol pro palivový článek. Vše na palubě. I když předpověď je stále divoká…
Dnes ráno jsem odjížděl z Le Havru, z místa startu Transat Cafe L ˇOr. Před šestou ranní chodila jedna přeháňka za druhou. Silný vítr a déšť, který vás během minuty promočí na kůži. Silný vítr, i když nejslabší v posledních dnech, hnal vodu v ovzduší vodorovným směrem. Při ranním přechodu fronty sílil na 40 uzlů. Během dne zeslábne na 25. Zítra v době startu zesílí v poryvech ke 30, kolem půlnoci nad 40. Do toho déšť.
Těžká noc z neděle na pondělí
Noc na pondělí bude temná, vlhká a těžká. Navíc bude startovní pole proplouvat kolem Cap de la Hague. Je to místo, kde teče extrémní přílivový proud o rychlosti i více než 10 uzlů. Podle výpočtů poplují Milan Koláček s Pierrem Brasseurem kolem mysu v protiproudu. Proto se budou muset držet co nejvíce u pobřeží, na mělké vodě, kde je proud nejslabší. Mělká voda ale má i svá rizika…
Další tlakové níže
Další tlaková níže s frontálním systémem bude na naše závodníky čekat západně od Bretaně. Znovu silný vítr a déšť, náročné podmínky. Fronta je klíčové místo pro další průběh závodu. Kdo ji správně projede, získá. Taková by měla být situace až k Azorům. Více než týden trvající extrém.
V bubnu na býčím hřbetu
Těžko slovy popsat, co na závodníky čeká. Závodní jachta Class40 je jak veliký buben, na kterém hrají při stoupačce vší silou vlny. Vy jste zavřeni v bubnu. Do toho je bicí nástroj naložený na hřbetu zdivočelého býka. Při jakémkoli pohybu se musíte držet, musíte dávat pozor, aby nedošlo k pádu a zranění. I zkušení běžní jachtaři jsou zaskočeni brutalitou závodní lodě plující na stoupačku. Každý pohyb je na hraně lidských možností, pokud vítr sílí nad 25 uzlů. Tentokrát zafouká přes 40.
Zkuste si to představit
Milan Koláček představuje účastnící se jachty
Představte si, že místo sezení doma, nebo v kanceláři, na sebe navléknete žluťáky a vyrazíte na moře. Je zima, chodí časté přeháňky, váš svět je skloněný po větru, od přídě vás kropí hasičskou hadicí. Vlny až 3,5 metru. A přichází tmavá noc. Střídačka za kormidlem, kde se budete měnit po hodině. Hodina spánku, hodina nahoře. Kolem soupeři, nákladní lodě. Musíte jet na plný plyn! Přitom najít tenkou hranici mezi plným plynem a výdrží materiálu. Jinak nemůžete uspět. Takových, jako jste vy, je jen ve vaší kategorii dalších 41oupeřících týmů. Všichni chtějí uspět.
Přitom nejde o jachtu, na kterou jste zvyklí. Žádný sprayhood, žádné bimini chránící před deštěm. Žádná kuchyně, salon, suché kajuty, topení. Jen sofistikovaný závodní nástroj, kde je vše podřízeno rychlosti. Člověk? Ten se musí přizpůsobit.
Navíc tady nejde o dvě rozjížďky za den, nebo o etapu trvající dva dny. Před startovním polem jsou možná i tři týdny na oceánu.
Toto je sport, který připomíná masochismus. Musíte mu obětovat vše. Nedělá se pro peníze. Musíte mít touhu to udělat, musíte chtít být lepší než ostatní než ostatní nejlepší offshore jachtaři.¨Milan Koláček do světové špičky patří. S Pierrem Brasseurem mají před sebou vrchol sezóny. A bylo by skvělé, kdyby mohl pokračovat i příští rok. Kdybychom i nadále mli chlapa ve světové špičce.
Zítra to začíná. Zde od 0945 budou závodní jachty vyplouvat z přístavu. Samotný start budete moci sledovat zde. Zítra od 1330.
3006
Související články
Nový spinaker je v čudu…
Nový spinaker je v čudu…
Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or.
Pasát na dosah
Pasát na dosah
Milan Koláček s Pierrem Brasseurem už cítí pasát. Ještě to ale není ono… Vítr začíná mít správný směr, ale je slabý. Ještě to není expres na západ. Zatím jen zadýchaná lokálka.
Brutální noc a závod s časem
Brutální noc a závod s časem
Koláček s Brasseurem míří na jih do pasátu. Za sebou mají brutální noc, vítr kolem 35 uzlů, rychlost lodě 20, 22 i 24 uzlů. Nemají nic suchého na sebe, před sebou Madeiru a důležitou pasáž ke Kanárům.