Pomalu na kurzu, nebo odpadnout?
Váš cíl je před přídí. Plujete ostrou stoupačku. Plavba je pomalá a nepohodlná. Vyplatilo by se odpadnout? Nabereme rychlost a plavba bude pohodlnější.
Znovu jde o VMG (velocity make good - rychlost přibližování se k cíli). Je to stejné, jako v minulém článku o plavbě proti větru. Odpadneme-li od přímého, ale pomalého kurzu, jachta zrychlí. Daní za to bude větší vzdálenost k cíli. Vyplatí se delší ujetá vzdálenost? U svižnějších lodí tomu tak je. K tomu, abychom si byli jistí dopředu, potřebujeme polární diagram jachty. Pojďme se ale podívat na příklad.
Odpadnutí od kurzu do cca 30° zvýší překvapivě málo uplutou vzdálenost a tedy potřebu vyšší rychlosti. Pokud poplujeme přímo na cíl rychlostí 6 uzlů, tedy VMG bude 6 uzlů, potom po odpadnutí o 30°budeme muset plout 6,9 uzlu, abychom byli v cíli stejně rychle. Poplujeme-li rychleji, bude odpadnutí výhodnější.
Odpad-nutí |
Nárůst rychlosti (%) |
VMG 2 kn |
VMG 2,5 kn |
VMG 3 kn |
VMG 3,5 kn |
VMG 4 kn |
VMG 4,5 kn |
VMG 5 kn |
VMG 5,5 kn |
VMG 6 kn |
5° |
0,4 % |
2 |
2,5 |
3 |
3,5 |
4 |
4,5 |
5 |
5,5 |
6 |
10° |
1,5 % |
2 |
2,5 |
3 |
3,6 |
4,1 |
4,6 |
5,1 |
5,6 |
6,1 |
15° |
3,5 % |
2,1 |
2,6 |
3,1 |
3,6 |
4,1 |
4,7 |
5,2 |
5,7 |
6,2 |
20° |
6,4 % |
2,1 |
2,7 |
3,2 |
3,7 |
4,3 |
4,8 |
5,3 |
5,9 |
6,4 |
25° |
10 % |
2,2 |
2,8 |
3,3 |
3,9 |
4,4 |
5 |
5,5 |
6,1 |
6,6 |
30° |
16% |
2,3 |
2,9 |
3,5 |
4 |
4,6 |
5,2 |
5,8 |
6,4 |
6,9 |
35° |
22 % |
2,4 |
3,1 |
3,7 |
4,3 |
4,9 |
5,5 |
6,1 |
6,7 |
7,3 |
V tabulce vidíte, jestli se vám vyplatí odpadnout, nebo nikoli. Vše opět závisí na VMG. Jak jsme si již řekli v minulém článku, není nutné používat tabulku, stačí si najít VMG v navigačních přístrojích. Ještě jedno důležité upozornění. Tabulka platí pro odpadnutí od přímého kurzu k cíli.
Plavba po odpadnutí bude nejen rychlejší, ale také výrazně pohodlnější. Vidíte, že potřeba vyšší rychlosti není nijak závratná. Proto se vám může vyplatit, s kurzem si pohrát a najít nejvýhodnější trasu k cíli.
13999
Související články
Slušná navigační chyba
Slušná navigační chyba
Trimaran Multi One Design 70 Phaedo si jel pro další vítězství v Rolex Middle Sea Race. Soupeře měl na lopatě. Pak přišla navigační chyba, která se vidí maximálně jednou za sto let.