Otevřený nebo uzavřený kokpit?
Krásné nové jachty s hladkou palubou, nízkou nástavbou a elegantním otevřeným kokpitem. Na druhou stranu jachty IMOCA, kde je již kokpit téměř dokonale uzavřený. Co je správné, má být kokpit otevřený, nebo zakrytý?
Pojďme se podívat na dvě turistické jachty. V obou případech by mělo jít o jachty pro dlouhé turistické plavby. Alespoň podle označení. Výrobci sázejí na odlišné přístupy. Jednou je zcela nová Grand Soleil 65, označená výrobcem jako Long Cruise. Jachta se vyznačuje již zmíněnou téměř hladkou palubou, s nízkou nástavbou a otevřeným kokpitem. Na pohled krásná jachta, elegantní. Skoro by se chtělo říci, že jde o jachtu, kterou by chtěl každý.
Na druhé straně se podíváme na něco z produkce loděnice Amel. Například podobně velký model Amel 60. Ta tam je elegance Grand Soleil. Pevné nerezové relingy kolem paluby, dva rolfoky na přídi, dva masivní kotevní vrátky, a především veliký pevný sprayhood a krytý kokpit. Toto není jachta, která by v eleganci šlapala na paty italskému designu. Pokud bych však u některé jachty měl použít slova Long Cruise, tak by to byl Amel.
Co chci na dlouhých plavbách
Vydávám-li se na dlouhé plavby, nebo dokonce na plavbu kolem světa, je pro mě primární bezpečnost. Bezpečnost na palubě nejprve, pak pohodlí. V obou faktorech z uvedené dvojice jachet Amel dominuje.
Bezpečí a pohodlí
Budu-li na palubě jachty hledat bezpečí, najdu ho v elegantním otevřeném kokpitu Grand Soleil? Ne, težko. O otevřeném kokpitu, navíc s otevřenou zádí, je jen těžko možné mluvit jako o bezpečném. Je tedy pohodlný? Při krátkých letních plavbách asi ano, pokud se však vydáváme na dlouhé plavby, na kterých již nejsme schopni si vybrat ideální počasí, není velký o otevřený kokpit ani pohodlný. Ano, můžeme sice jachtu dovybavit sprayhoodem a bimini, to ale zase ztrácí svoji eleganci.
Foto Grand Soleil
Grand Soleil 65
A nyní se podívejme na Amel. Centrální kokpit jachty je hluboký, z velké části uzavřený, s kormidlem hned za nástavbou. Kormidelník, nebo prostě jen člen posádky na hlídce, je dokonale krytý před vlnami, vodní tříští i před deštěm. Nevadí mu ani vítr a sychravé počasí. Navíc je v dokonalém bezpečí, ze kterého snadno ovládá vše potřebné.
Možná není uzavřený kokpit tak fotogenický, možná není tak rajcovní při stání v přístavu zádí k molu. Rozhodně je však mnohem lepší na dlouhé plavby. Až budete v dešti za kormidlem Grand Soleil předjíždět Amel 60, určitě s vámi nebude chtít jeho kormidelník měnit. Možná ale vy byste v tu chvíli vyměnili rychlost v dešti za pohodlí pod střechou.
721
Související články
Pohodlí, nebo nižší hmotnost
Pohodlí, nebo nižší hmotnost
Jak má vypadat kokpit závodní offshore jachty? Padesát let se účastnily závodu kolem světa jachty s otevřeným kokpitem, ve kterém byla posádka vystavena atakům větru, deště a vln. Za týden se vše změní a kolem světa vyplují jachty, na kterých jsou kokpity kapotované jako u závodních strojů účastnících se 24 hodin Le Mans. Proč najednou taková změna?
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.