Ostrůvek k nezaplacení
Nákladné záchranné prostředky bývají u nás často zpochybňovány. Dříve se bez nich jachtaři také obešli. A příkladů, kdy byly konkrétními zachránci života zas tolik není…
Jednou jsem si vyslechl, že EPIRB není zase tak důležitou pomůckou. Konkolski ho také neměl… A ostrůvek? Vzhledem k ceně naprosto zbytečný výdaj. Argument proti zněl: „Řekni mi konkrétní případ, kdy zachránil život!“
Byla to až pubescentní logika. Teď hned vybal jeden jedinej konkrétní příklad! Nevzpomínáš si, he? Nevzpomínáš, tedy neexistuje… Ostrůvek je k ničemu a stejně do něj lidé naskáčou dříve, než je třeba!
Nyní tedy jeden konkrétní případ užitečnosti ostrůvku a EPIRB bóje.
V minulém týdnu 400 mil severně od Havaje šla ke dnu rybářská loď Princess Hawaii. 61 stop dlouhá rybářská loď se odebrala do hlubin bez varování. Osm členů posádky lodě se stihlo evakuovat do záchranného ostrůvku a aktivovat EPIRB.
Pobřežní stráž po zachycení signálu nejprve kontaktovala registrovaného majitele plavidla, aby se dozvěděla, že loď je opravdu na moři. Pokusy kontaktovat přímo loď byly neúspěšné.
Do pátrání se zapojil letoun Hercules HC-130. Již po šesti hodinách byla zahlédnuta posádkou letadla světlice vypálená z ostrůvku.
Na pomoc byla přivolána nedaleko plující rybářská loď Commander. Posádku v ostrůvku se podařilo zachránit po 12 hodinách od nehody. Do té doby se na místě zdržoval pátrací letoun HC-130.
Tedy příběh se šťastným koncem. Konkrétní příběh využití ostrůvku, EPIRBu i světlic. Má to tedy smysl.
Všechny tyto věci jsou nákladné nejen na pořízení, ale i na jejich obnovu a kontroly. Bohužel. Je možné bez nich plout. Pro samotnou plavbu nejsou třeba. Je to ale s nimi jako s airbagem v autě. Nikdy ho nechcete použít. Když je ale třeba, může vám zachránit život. A nejen vám, ale i vaší rodině.
4335
Související články
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
V Jižním oceánu, až daleko na jihu téměř v oblasti plovoucího ledu končí rekordní pokus v plavbě kolem světa trimaranu Sodebo Ultim. Thomas Coville se svými muži přišel o kormidlo na centrálním trupu. V další plavbě Jižním oceánem není možné pokračovat.
Ulomený foil
Ulomený foil
Druhý ve Vendée Globe Sebastien Simon přišel o foil na pravoboku. To je velká rána pro držitele čtyřiadvacetihodinového rekordu. Znamená to rychlostní ztrátu kolem 30 %.
Čtyři měsíce a stále pluje
Čtyři měsíce a stále pluje
9. července se nejrychlejší Class 40 Acrobatica srazila na severním Atlantiku s liberijským tankerem Silver Ray. Vrak závodní lodě stále pluje.