Opět drama na čele?
Vendée Globe má za sebou 50. den od startu. V Pacifiku se již zdálo, že Armel Le Cléac´h je jasně první a jede si pro vítězství. Nyní se Alex Thomson dotahuje a situace se dramatizuje.
Armel měl na Alexe náskok 760 mil u Hornu a dnes je to již jen 285 mil. A Alex je stále o 4 uzle rychlejší. Situace se dramatizuje. Armel má pře sebou slabý vítr a Alex ho dohání na křídlech stabilního větru před frontou. Oba pokračují na severovýchod, podél hranice zakázané zóny.
Jen 9 hodin?
Zdroj SailGrib
Routing v aplikaci SailGrib ze dnešního rána
Pojďme se podívat na to, co nám předpovídá routing připravený aplikací Sail Grib. Routing je připravený ze stávajících poloh, oranžový je Armel Le Cléac´h, zelený Alex Thomson a poslední modrý Jeremie Beyou, který je na třetím místě.
Pokud tento routing vyjde, bude mít Armel u rovníku náskok 9 hodin. To není mnoho, pokud vezmeme v úvahu, že před Hornem to byly dva dny. A dobře si také pamatujeme, že v ideálních podmínkách byl Alex výrazně rychlejší než Armel. A v pasátu severně od rovníku by měly podmínky Alexovi svědčit.
Bude chybět foil?
Je tu však jedno ale. Alexovi chybí foil na pravoboku. To se negativně projevuje především na stoupačce při větru z levoboku. To by mohl výrazně ztrácet. Routing naštěstí v tomto směru vypadá milosrdně a nezdá se, že by měl Alex nějak výrazně stoupat. Bavíme se však o předpovědi na 8 dnů a ta se může ještě měnit.
Souboj o bronz?
Závod je tedy znovu dramatický a to je dobré pro diváky. Rozestup mezi prvním a druhým se zmenšuje. To je pro atraktivnost závodu dobře. Co se týče třetího v pořadí Jeremie Beyou, ten si zatím jede svůj vlastní závod. Soupeři před ním jsou daleko a za ním jedoucí Jean Pierre Dick ztrácí 800 mil. To je hodně. Na druhou stranu se takový náskok může za Hornem během pár dní rozplynout. Dick se určitě bude snažit zaútočit na medaili.
70 uzlů
Výborně si vede třiašedesátiletý Nandor Fa na lodi vlastní konstrukce. Maďarský jachtař se závodu zúčastnil již v roce 1992. Nyní se drží na vynikajícím 8. místě. To je jistě výrazně lepší, než očekával.
Za ním jede Conrad Colman. Ten má v zádech silnou bouři. 50 až 60 uzlů větru bud standard, ale možné jsou poryvy přes 70 uzlů. To je tedy slušná čina.
Na Tahiti
200 litrů nafty pro Stephana Le Diraisona
Stéphane Le Diraison, který zlomil stěžeň a pluje do Austrálie, dostal krásný vánoční dárek. Nákladní loď Captain J. Neofotisto mu přivezla 200 litrů nafty. Aby mohl snadněji manévrovat nedaleko pobřeží. S nouzovou takeláží vyrobenou z ráhna a bouřkovou kosatkou nahoře, není plavba poblíž pobřeží příliš bezpečná.
Paul Meilhat, který musel odstoupit uprostřed Pacifiku kvůli prasklému hydraulickému pístu naklápění kýlu, pluje stále na sever a už to má jen kousek na Tahiti. Vendée tedy nedokončí, ale rekreačka na jachtě na Tahiti také není špatná.
Polohu lodí najdete zde.
3750
Související články
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Čtvrtý den Vendée, halzování k jihu a změna na čele. Na první místo se propracoval nováček Vendée Globe a mimořádný talent Yoann Richomme. Na západě se na čelo dotahuje ještě v pondělí téměř poslední Nicolas Lunven.
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Druhý den po startu 10. Vendée Globe se na čele formuje skupina favoritů. Za sebou mají první náročnou oblast. U mysu Finisterre vítr sílí až ke 40 uzlům, vysoká pevnina způsobuje poryvy, je zde hustý provoz rybářských lodí a systém rozdělené plavby, který je pro závodníky zakázanou oblastí.
Jubilejní Vendée Globe má za sebou první noc
Jubilejní Vendée Globe má za sebou první noc
Včera hodinu po poledni odstartoval jubilejní 10. ročník sólového závodu kolem světa Vendée Globe. Největší svátek offshore jachtingu na světě. Statisíce diváků vyprovázely 40 závodníků na start. Emotivní okamžik, který se opakuje jen jednou za 4 roky.