Oceanis 51.1 - vlk v rouše beránčím
Testovali jsme horkou novinku loděnice Beneteau Oceanis 51.1. Jde o jachtu, která je revolučním skokem vpřed ve vývoji turistických lodí.
Podíváte-li se poprvé na Oceanis 51.1 a jste-li pozorní pozorovatelé, jachta vás překvapí. Hlavním rozdílem proti tomu, na co jsme u běžných cruisingových lodích zvyklí, je zvláštní tvar trupu. Stoupnete-li si na přídí na palubu, uvidíte, že se trup od přídě velmi rychle rozšiřuje a již po pár krocích dosahuje téměř maximální šíře.
Pro někoho je to znak ošklivosti. Ztratila se elegantní ostrá příď. Kdo ale sleduje svět závodních offshore jachet, všimne si podobnosti. Trup nové Oceanis 51.1 se podobá trupu nejnovější generace jachet IMOCA, nebo chcete-li, s jistou dávkou přehánění, revolučnímu designu Classe Mini Magnum Davida Raisona. Raisonova jachta změnila pohled na tvar závodních lodí. Její příď sice byla zcela kulatá, což Oceanis není, ale určité podobnosti najdeme.
Proč je kulatá příď rychlejší?
Foto Gilles Martin-Raget
Maximální šířku si jachta drží již cca od stěžně.
Rychlost jachty mimo jiné ovlivňuje plocha plachet přepočtená na tunu hmotnosti lodi. Z toho můžeme zjednodušeně vyvodit, že čím má jachta vyšší stabilitu (a tedy uveze více plachet), tím je rychlejší. Stabilita lodi je dána na jedné straně hmotností balastu na kýlu a na druhé straně tvarem trupu. Čím je trup širší, tím je stabilnější (vor je stabilnější než kajak). Proto větší šířka trupu umožňuje vézt větší množství plachet a tím jsme zpět u vyšší rychlosti. Nemusí přitom jít o šířku na vodorysce. Trup jachty může být úzký na vodorysce a rozšíří se až nad čarou ponoru. Co se týče stability, jde o podobný efekt, vratný moment výrazně roste s náklonem.
Prostor
Foto Gilles Martin-Raget
Trup se nad čarou ponoru rozšiřuje a zvětšuje se tak vnitřní prostor.
U závodních lodí je jedinou důležitou věcí rychlost. Na nic jiného se nehraje. U turistických jachet je rozhodujícím prvkem pohodlí posádky. Pro pohodlí je klíčový prostor v podpalubí. Zde znovu hraje šířka rozhodující úlohu. Tvar trupu Oceanis 51.1 je právě za tímto účelem optimalizován. Všimněte si zalomení boku trupu na přídi. Díky němu bylo možné zachovat víceméně konvenční tvar trupu pod čarou ponoru, zatímco nad ní se trup prudce rozšiřuje. V přední kajutě pak uvidíte, jak moc je možné takto získat.
Oceanis 51.1 je jasným důkazem toho, jak se vývoj provedený na závodních jachtách přelévá i do světa jachet turistických. Některé věci jsou samozřejmě těžko aplikovatelné, ale jiné naopak pomohou ještě více ve světě standardních jachet.
Výkon
Foto Gilles Martin-Raget
Během testu jsme nepoužili asymetrický spinaker, ale Code 0.
Testovali jsme Oceanis 51.1 s výbavou Carbon First Line Pack s olověným kýlem a ponorem 2,80 m. Nepůjde sice o běžnou výbavu jachty, kdo však po ní sáhne (to znamená, že si výrazně připlatí) získá vysoce výkonnou jachtu zabalenou do turistického hávu.
Carbon First Line Pack zahrnuje o 1,5 m delší karbonový stěžeň se třemi páry sálingů, elegantní černé hliníkové ráhno v úpravě Park Avenue, nerezové vanty Dyform a zadní stěh z dyneemy. K tomu byla jachta vybavena olověným bulb kýlem. Výsledkem je extrémně nadupaná loď.
Foto Gilles Martin-Raget
Hliníkové ráhno v úpravě Park Avenue.
Vítr při testu vál rychlostí 8 – 12 uzlů. Na stoupačku se 105% genou jsme se v 8 uzlech větru rozjeli při 45°na skutečná vítr na 6,9 uzlu. To není špatný výkon. Pravou radost jsme zakusili ve chvíli, kdy jsme vytáhli Code 0 a vítr zesílil na 12 uzlů. Na bočák jsme zrychlili na 9,3 uzlu a vypadalo to, že by nemuselo jít o konečné číslo, kdybychom si s trimem trochu více pohráli. Rychlost se v podstatě neměnila ani tehdy, když jsme odpadli na 120°. Na zadní vítr jsme plachty neměli, proto jsme dále neodpadali.
Cestovní rychlost na motor se bude pohybovat kolem 7 uzlů při 2200 otáčkách motoru. Spotřeba na míli je v té chvíli 0,8 l, spotřeba na hodinu 5,7 l s motorem Yanmar 4JH110 a třílistým pevným lodním šroubem. Při 3000 otáčkách je rychlost těsně pod hranicí 9 uzlů.
Lehké kormidlo
Foto Gilles Martin-Raget
Kormidlo je mimořádně lehké a plynulé.
Vedení lodi bylo po celou dobu testu hračkou. Nebyl problém jachtu správně vyvážit a pak se již kormidlovala sama. Bylo-li třeba do vedení lodi zasahovat, stačilo se dotknout kormidla jedním prstem. Vše bez jakékoli námahy, vedení lodi je lehké a snadné.
Převod z kormidelních kol na kormidla je syntetickým lanem přes tyč, která obě kormidla spojuje. Vše je měkké a plynulé, naprosto bez rušivých momentů.
Paluba
Foto Gilles Martin-Raget
Také na palubě je díky tvaru trupu mnoho místa.
Díky šíři lodi je paluba již od přídě mimořádně rozměrná, a to i navzdory tomu, že se boky trupu k úrovni paluby mírně zužují. Což je opět prvek převzatý ze závodních jachet.
Příď jachty plynule vybíhá do elegantního čelenu, který má dvě funkce. Zajišťuje vysunutí kotvy dále od strmé přídě a umožňuje instalaci asymetrického spinakeru a Code 0. V přední palubě je integrováno kování na vnitřní přední stěh.
Standardně se na lodi počítá s použitím samopřehazovací kosatky. Její kolejnice je před stěžněm. Vedle nástavby najdete i otěžové vozíky na genu, která byla použita na testované lodi.
Foto Gilles Martin-Raget
Skládací vazáky Nomen.
Pohodlný a bezpečný průchod na přední palubu je možný díky instalaci vantů. Vant vedoucí na vrchol stěžně vybíhá z boku trupu, kratší mířící pod první sáling je upevněn vedle nástavby. Průchod mezi nimi zvládne i korpulentnější jachtař.
Stěžeň na testované lodi byl karbonový, s hliníkovým ráhnem typu Park Avenue, na který se dobře skládá plachta. Dopínací zadní stěh není nerezový, je vyroben z dyneemy. Znovu ukázka, jak technologie ze závodního jachtingu míří do světa jachet turistických.
Vedle hlavní lukny absentují vinšny a stopery, které jsou přesunuty ke kormidlu. Díky tomu je vedle lukny prostor na ležení, opalování, či odpočinek na hlídce v úkrytu pod sprayhoodem. Navíc je možné část pod hlavou zvednout a vytvořit více než příjemné lehátko. To je příjemná maličkost.
Foto Gilles Martin-Raget
Místo v kokpitu je nejen u stolku, odpočívat je možné i vedle hlavní lukny.
Rozměrnému kokpitu dominuje velký stolek. Ze zadní strany se vstupuje do prostoru pro záchranný ostrůvek ve stolku, v přední části z vrchu je dostupná malá lednice na nápoje.
Veškeré ovládací prvky jsou svedeny ke kormidlu. Kormidelník má po ruce dvojici vinšen na každém boku a baterii stoperů. Vinšny na testované lodi byly elektrické. Stání i sezení u kormidla jsou pohodlné, v náklonu je možné pod nohami vyklopit stupínek. Řadící páka motoru je na boku kokpitu u kormidla na pravoboku. V dnešní době jde o standardní umístění. Ideální poloha pro manévrování v přístavech je v sedě na boku kokpitu, s řadicí pákou mezi nohami.
Foto Gilles Martin-Raget
Žebřík na koupací plošině je demontovatelný. Bohužel.
Koupací plošina se vyklápí hydraulicky. Je veliká a stabilní. Má ale jednu vadu. Schůdky do vody jsou demontovatelné. To není šťastné řešení. Objednejte si raději hned dvoje.
Na přepravu člunu slouží závěsy davits, které se při nepoužívání zasunou do trupu. Je to lepší řešení než garáž, která v této velikosti lodi zmenšuje podpalubí. Špatné je, že pokaždé, když zajedete zádí do přístavu, nebo se chcete koupat, musíte hledat na člun jiné místo.
Interiér
Foto Guido Barbagelata
Schody z kokpitu do salonu jsou pozvolné a bezpečné.
Do podpalubí se sestupuje po pozvolných schodech s nerezovým zábradlí. V podpalubí je nabízeno několik verzí uspořádání. Od tříkajutové verze s dvojicí toalet, samostatnou koupelnou v přední kajutě a kajutou pro skippera v přídi, až po verzi s pěticí kajut, třemi toaletami a skipperskou kajutou. Z materiálů je možné si vybrat mezi standardním mahagonem a volitelnou verzí brushed oak.
Netradiční je řešení salonu s navigací před kuchyní. Navigační kout však není primárně určen k navigování (velký mapový plotter je u kormidla), ale spíše jakou osobní kout pro skippera jachty, jako kancelář či místo na odpočinek. Část sedačky u navigačního stolku jde zvednout pod koleny a vznikne pohodlný chaise longue.
V salonu zaujme především mimořádné množství přirozeného světla. Osvětlení je vynikající. Nejen luknami na nástavbě, ale také mimořádně velkými okny v boku trupu.
Foto Guido Barbagelata
V kuchyni může najednou pracovat více kuchařů.
Na testované jachtě, která byla zařízena jako tříkajutová, odpovídal použitý kuchyňský stůl velikosti posádky. Jen odpovídal, nic více. Šest osob u stolu je maximum. Ve verzi s větším počtem kajut je používán stůl rozkládací. Výrobce ale stále hodně kalkuluje s tím, že jíst se bude v kokpitu. Pokud máte rádi dlouhé plavby, budete mít potíže se najíst u stolu za plavby. Absence zvednuté hrany v náklonu znamená, že co nedržíte, to spadne.To je dnes běžné negativum většiny jachet.
Na kuchyňské lince zaslouží zvednuté hrany pochvalu. Lemují linku ze všech stran a jsou z corianu, stejně jako deska. Díky tomu se nebudou nikde usazovat nečistoty a vlhkost, nic nebude hnít. Vynikající řešení, které by mělo být na všech lodích.
Testovaná jachta byla vybavena velkým jednoduchým dřezem. Je hezký, ale je praktický jen v případě, že je jachta vybavena myčkou nádobí. Jinak není kde nádobí oplachovat.
Foto Guido Barbagelata
Mimořádně široká přední kajuta.
Pracovní plocha v kuchyni je rozdělena na dvě oddělené části. V jednu chvíli mohou své umění předvádět tři kuchaři. Velká lednice, mrazák, mikrovlnka, veliký sporák a mnoho úložných prostorů, to vše jsou detaily, které se dají u podobné jachty očekávat. Odpadkový koš je přístupný z pracovní plochy.
Co trochu postrádá na tříkajutové verzi logiku, je sedačka vedle kuchyňské linky proti jídelnímu stolu. Ve verzi s rozkládacím stolem je funkce sedačky jasná, sedí zde posádka u jídelního stolu.
Všechny kajuty na lodi jsou extrémně velké, respektive mimořádně široké. Vedle lůžek v zadních kajutách je navíc 50 cm široký odkládací prostor, ve kterém jsou z vrchu přístupné úložné prostory. Kajuta je navíc velmi světlá a vysoká i nad lůžkem. Počítá se s tím, že posádka bude v zadní kajutě spát hlavou dozadu. Veliké skříně na boku kajuty jsou dostačující i pro výbavu na dlouhé plavby.
Foto Guido Barbagelata
Koupelna se samostatnou sprchou.
Testovaná verze měla na zádi společnou koupelnu s toaletou pro obě zadní kajuty. Je rozměrná, s odděleným sprchovým koutem. Uvnitř najdete kombinaci dřeva, corianu a bílého laminátu. Je to hezké, ale osobně bych se dřevu v koupelně vyhýbal kvůli vlhkosti. Příjemným detailem v koupelnách je, že okénka jsou opískovaná, aby nebylo třeba používat nepraktické záclonky.
Rozměry přední kajuty jsou revoluční a odpovídají jachtě o 5 stop delší. Znovu je to dáno inovativním tvarem trupu. Široké lůžko je uprostřed, na bocích sedačky a noční stolky. Pod lůžkem je zásuvka na věci a zvedneme-li lůžko, objevíme i prostor na prázdná zavazadla.
Přední kajuta má vlastní toaletu na levoboku a sprchu na pravoboku zvlášť.
V přídi jachty je prostor pro skippera, který je přístupný z paluby. Lůžko záchod, umyvadlo, skříňka.
Závěrem
Foto Gilles Martin-Raget
Rychlost jachty je nakažlivá.
Na novém Oceanisu 51.1 je sympatické, jak dokáže využít moderní prvky ze světa závodních jachet. Na lodi je více prvků, které vznikly v moderních závodních třídách a nyní hledají svoji cestu mezi turistické jachtaře. Vznikají mnohem rychlejší a prostornější jachty. To jsou přitom věci, které se cení. Prostor je u turistických jachet při prodeji alfou a omegou a ani rychlost není zanedbatelná. Je rozdíl, jestli uplujete 60 mil za 10, nebo za 7 hodin.
Oceanis 51.1 je velmi povedenou moderní jachtou. Především v námi testované First Line verzi. Za tu je ale třeba připlatit. Olověný kýl s ponorem 280 cm znamená 28 000 EUR navíc. Karbonový stěžeň a sportovní Carbon First Line takeláž je necelých 85 000 EUR plus a k tomu je ještě třeba připočítat navigaci, nadstandardní plachty a další nezbytnosti. Je to hodně, ale výsledkem je jachta, ze které budete nadšeni.
Oceanis 51.1 je povedenou jachtou, se kterou loděnice Beneteau určitě udělá díru do světa.
Parametry
Celková délka |
15,94 m |
Délka trupu |
14,98 m |
Délka na vodorysce |
14,52 m |
Šířka |
4,80 m |
Ponor |
1,85 / 2,30 / 2,80 m |
Výtlak |
13 930 kg |
Balast |
3 604 / 3 396 / 3 198 kg |
Plocha hlavní plachty (Fist Line) |
61,7 m2 |
Plocha geny |
67,0 m2 |
Nádrž na palivo (standard) |
200 l |
Nádrž na vodu (standard) |
440 l
|
Výkon motoru (standard) |
80 HP |
Design |
Berret Racoupeau Yacht Design |
Cena bez DPH |
274 500 EUR |
Více |
www.bemexboot.cz |
9636
Související články
Jak se měří stabilita jachet IMOCA
Jak se měří stabilita jachet IMOCA
Nejatraktivnější jednotrupé offshore jachty IMOCA nejsou příliš svázané pravidly. Mimořádná pozornost je však od tragického ročníku Vendée Globe 1996 kladena na stabilitu. Jak vypadají přísné testy stability, kterými musí projít každá loď?
Revoluční změna ve Figaru
Revoluční změna ve Figaru
Mezi sólovými jachtaři je třída Figaro pojmem. Od roku 2019 se můžeme těšit na revoluci. Figaro 3 bude mít křídla!