O kolik je možné zlepšit rekord kolem světa?
Držitel sólového rekordu kolem světa Francois Gabart má na vodě nový trimaran. Je postavený proto, aby vylepšil stávající rekordy. O kolik je možné zlepšit rekord v plavbě kolem světa?
Příběh nového trimaranu, na kterém se začalo pracovat hned poté, co Gabart vytvořil svůj sólový rekord, byl sám o sobě dramatický. Během stavby trimaranu se hlavní sponzor Macif rozhodl, že už nebude v podpoře pokračovat a rozestavený stroj zůstal stát s nejistou budoucností. Gabartovi se nakonec podařilo získat nového sponzora, kterým je výrobce kosmetiky SVR Lazartigue.
Nový trimaran patří do kategorie 100 stop dlouhých vícetrupých jachet třídy Ultim. Designérem je studio VPLP, ke spolupráci byla přizvána ihvězda posledních let Guillaume Verdier. Výroba si vyžádala 150 000 hodin práce. Cena těchto jachet se neuvádí, ale pohybuje se kolem 20 mil. EUR.
Při pohledu na nový trimaran ihned padne do oka absence kokpitu. Z důvodu snížení odporu vzduchu jsou všechny ovládací prvky schovány v podpalubí a jediné, co vykukuje nad palubu jsou dvě kapky připomínající kabiny tryskových letadel. To je místo, odkud kormidelník může vidět na palubu. Se stoupající rychlostí jachet létajících na foilech se dnes řeší aerodynamika jachet, která dříve byla všem naprosto lhostejná.
Gabart věří, že s novou lodí (a pořádnou porcí štěstí) je možné vylepšit stávající rekord kolem světa o 5 – 10 dnů. To by znamenalo, že by měl takový rekord hodnotu 30 – 35 dnů. Taková ale bude teorie, výpočty udělané na základě polárního diagramu jachty a běžné meteorologické situace. V reálu může být situace úplně jiná. Poslední rekordní pokusy na stejné trati s plnou posádkou skončily nezdarem, trimarany Sodebo Ultim i Maxim Edmond de Rothschild se musely kvůli poškozením po srážkách ve vysokých rychlostech s UFO vrátit domů.
Ve hře o oceánské rekordy je nyní nejvíce jachet v historii. Vedle SVR Lazartigue Francoise Gabarta je to Sodebo Ultim Thomase Covilla, Maxi Edmond de Rothschild vedený dvojicí Franck Cammas a Charles Caudrelier, dále je tu Actual (bývalý rekordní Macif Francoise Gabarta) Yves Le Bleveca, nový trimaran Banque Populaire Armela Le Cléac´h a samozřejmě držitel absolutního rekordu v plavbě kolem světa (s posádkou) IDEC Sport veterána Francise Joyona. Trochu stranou je největší ze závodních trimaranu Spindrift dlouhý 40 metrů, který však nesplňuje pravidla třídy Ultim a je nyní trochu na vedlejší koleji. Chtěl bych také připomenout, že většina těchto trimaranů (až na Spindrift) se chystá na první sólový závod na trimaranech kolem světa v roce 2023.
Foto: B-Philippe - CDK Technologies
1969
Související články
Nejextrémnější závod historie
Nejextrémnější závod historie
Bude to nejextrémnější regata historie? Kolik účastníků se postaví na start a kolik jich dopluje do cíle? Tři, dva, jeden, možná žádný… I tak může skončit tento závod, o kterém se v zákulisí mluví již nemálo let.
Nový rekord jachty Charal
Nový rekord jachty Charal
Jachta Charal vytvořila při zpáteční plavbě z Guadeloupe do Lorientu nový rekord třídy IMOCA v počtu uplutých mil za 24 hodin. Nový nejlepší výkon má hodnotu 558 mil.
Jak převrátit trimaran
Jak převrátit trimaran
Během závodu Route du Rhum se překlopil trimaran Solidaires en Peloton – Arsep vedený Thibautem Vauchelem-Camus. Na jeho záchranu vyplul bývalý závodník Adrien Hardy na trimaranu Merida. Na oceánu bylo nejprve nutné překlopit trimaran Ocean Fifty zpět na nohy. Náročná operace, při které je třeba vědět, co a jak.