Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Čtvrtý den Vendée, halzování k jihu a změna na čele. Na první místo se propracoval nováček Vendée Globe a mimořádný talent Yoann Richomme. Na západě se na čelo dotahuje ještě v pondělí téměř poslední Nicolas Lunven.
Pojďme se nejdříve podívat na Nicolase Lunvena. Před mysem Finisterre řešil technické problémy s kormidlem. Na tři hodiny musel zastavit loď a pracoval na zádi v náročných podmínkách, ve větru kolem 25 uzlů a ve vlnách. Vše se podařilo dát do kupy.
Lunven k volbě trasy na západ: „Nechtělo se mi proplouvat mezi TSS (systém rozdělené plavby u Finisterre) a pobřežím. Vítr je tam nestálý, provoz mimořádný a stále je třeba manévrovat. Rybáři, nákladní lodě, soupeři. To vyžadovalo samé halzy, minimum odpočinku, velkou pozornost a mimořádné fyzické výdaje. Proto jsem se vydal na západ pro stabilní vítr a jednodušší trasu.“
Nyní je vidět, že se mu jednoduchost vyplatila. Již dva dny letí rychlostí kolem 25 uzlů. Od Španělska má za sebou jediný obrat. Soupeři za tu dobu museli halzovat i devětkrát. každá halza přitom znamená zdržení. Jen na menším počtu manévrů mohl Lunven získat 20 mil. Nyní zřejmě čeká na změnu směru větru, aby znovu odhalzoval na západ. Zdá se, že cesta vede západně od Madeiry a Kanárů. I když i tam bude vítr slábnout. Na trackingu z 11:00 již je na 5. místě, na vedoucího Richomma ztrácí 50 mil.
Do čela se dostal fenomén offshore jachtingu posledních let Yoann Richomme. V posledních 6 letech na co sáhl, to proměnil ve zlato. I nyní dokazuje svoji sílu. Dostal se před Charlieho Dalina, který ztrácí 12 mil a Sama Goodchilda s dvojnásobnou ztrátou. Na 4. místě se drží Jeremie Beyou.
Mezi bezfoilovými jezdci je na tom nejlépe Benjamin Ferré (14. místo), za ním Conrad Colman o dvě příčky níže a Jean Le Cam o místo za Colmanem.
Technické potíže měla Clarisse Cremer. Rozvinula se jí největší přední plachta do slabého větru. A přišla o ni. Ve slabém větru před Kanáry by se jí hodila...
Co s Madeirou?
Čelo závodu má před sebou Madeiru. Vysoký ostrov (nejvyšší vrcholy téměř 1900 metrů) způsobuje větrný stín. Hory ovlivňují vítr na desítky mil daleko. Otázka proto zní, jak se s velkým stínotvůrcem vyrovnat. Zdá se, že Richomme míří jižně od ostrova, Dalin, Goodchild a Beyou severně. U Lunvena je brzy na tipování, ale očekával bych, že odhalzuje a zamíří západně od Madeiry.
Rozzuzlení této zajímavé zápletky uvidíme dnes odpoledne a samozřejmě zítra.
Polohu lodí najdete zde.
374
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
Maxime Sorel skončil v letošní Vendée Globe. Louis Burton se snaží opravit vážné strukturální praskliny na Bureau Vallée, Jean Le Cam má svoji hlavu. A pasát? Ten je kdovíkde.