Neuvěřitelně krásná trasa
Podívejte se na tracking sólového závodu přes Atlantik The Transat CIC. Na čele pluje talentovaný Yoan Richomme a jeho trasa je… Prostě geniální! To musí vidět každý, kdo se na ni podívá. Je to kulečník mezi tlakovými nížemi, frontami a hřebeny vysokého tlaku vzduchu. Richomme zase jednou ukazuje, že kouzlo je v jednoduchosti.
Richomme je ve třídě IMOCA stále nováčkem, přesto předvádí velké věci. Na podzim dominoval v závodě Retour a la Base z Martiniku do Lorientu v Bretani. Zajel krásný závod, kterému z jeho strany dominovala jednoduchost. Nyní má za sebou více než polovinu závodu přes severní Atlantik z Lorientu do New Yorku a pluje na čele. Kromě vysoké rychlosti předvádí vynikající routing, jede bez chyby. První dny sice nestačil na po nemoci se navrátivšího Charlieho Dalina, dnes už je ale na čele a Dalin ztrácí 50 mil. Navíc v současnosti Richomme pluje dvojnásobnou okamžitou rychlostí. Tento údaj však může být zavádějící, Dalin možná řeší drobnou technickou závadu, pracuje s plachtami, refuje, kdovíco… Více vypovídá průměrná rychlost za poslední 4 hodiny. Richomme 21,7 uzlu a Dalin jen 14,2. Na Dalina se navíc dotahuje Paul Meilhat, který zaostává již jen o 10 mil a během posledních 4 hodin dosahuje průměru 19,5 uzlu.
V boji o medaile je zajímavé ještě duo Boris Herrmann a Samantha Davies. Nejrychlejší žena ztrácí na vedoucího Richomma 64 míle a Herrmann 67 mil. Herrmann je za poslední 4 hodiny druhý nejrychlejší z vedoucí skupiny, dosahuje průměru 21 uzel.
Kulečník mezi nížemi
Čelo startovního pole má za sebou průjezd níží jihozápadně od Irska s obratem u jejího středu. Následovala plavba ven z níže do hřebenu vysokého tlaku vzduchu mezi dvojicí níží. V ose hřebenu další obrat a směr střed další níže. Ještě v hřebenu otáčel jako první Dalin, ale Richomme již ztrácel jen 3,5 míle. Směřování do níže, přes oblast silného větru na frontě a zde přichází první Dalinovo zaváhání, kdy musí odhalzovat a plout chvíli po větru.
Richomme je k nezastavení. V centru níže již točí první a Dalin musí přidat další dvě halzy navrch. V současné chvíli se zdá, že Richomme má za sebou pouhé 3 obraty. A to by měla být plavba západním směrem plavbou proti větru… Dalin s obraty tolik nešetří a má jich za sebou zřejmě 7. Z toho je vidět, že Richomme neřeší technické problémy a je neuvěřitelně přesný. A sebejistý.
Nyní mají nejrychlejší před sebou půl dne v lehčím větru. V následujících 24 hodinách by měl zesílit a přicházet ze zadoboku. Dá se předpokládat, že závodníci se přimáčknou na jižní hranici zakázané zóny a po ní zamíří do cíle. Vypadá to, že další obrat by mohl přijít až cca 150 mil od cíle, kde vítr zeslábne.
Potíže tak nyní může dělat především Golfský proud, který bude směřovat proti větru. To bude způsobovat chaotický stav moře. Závodníci se proto budou snažit vyhnout oblastem, kde je proud nejsilnější.
Class 40, minimální ztráta
Zajímavá je také kategorie Class 40. Tyto klasické sklolaminátové lodě s pevným kýlem zaostávají za nejrychlejšími foilujícími IMOCAmi jen o necelých 400 mil. V kategorii IMOCA by to stačilo na 23. místo.
V této třídě vede Ian Lipinski, před Ambrogiem Beccariou, který v poslední době dominoval velkým závodům a Fabienem Delahaye.
Polohu lodí najdete zde.
763
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.