Nešlapte na lukny…
Jednou z věcí na kterou vás při přebírání jachty upozorní (skoro) každý zaměstnanec charterové společnosti, je, že nemáte šlapat na lukny. Prý to nevydrží… Myslím, že tady je někde chyba. Buď se mýlí odborník z charteru, nebo výrobce jachet, nebo je chyba u producenta luken.
Představte si situaci. Náhle se zhoršilo počasí. Zmenšujete plachty, ale něco se zaseklo a musíte na příď. Loď sebou hází z boku na bok, vpředu mlátí plachta a vy se musíte podle návodu charterového pracovníka pohybovat po palubě jako dítě hrající panáka (pro mladší ročníky zde), abyste náhodou nešlápli na luknu. Přijde vám to v pořádku? Nebo koneckonců se ani nemusí zhoršit počasí. Jdete po palubě uprostřed Atlantiku, šlápnete na luknu a ta praskne. Je stará známá pravda, že uprostřed Atlantiku novou luknu nekoupíte. Tak jste v takovém případě pěkně v p….i. Je to v pořádku?
Má lukna vydržet?
Otázka tedy zní. Má lukna nějaké to šlápnutí vydržet? Podle mého ano. Lukny musí být vyrobeny z materiálu, který zvládne pohyb posádky po palubě. Alespoň lukny na lodích, které mají certifikaci k plavbě přes oceán. Je to otázka bezpečnosti. Samozřejmě to neznamená, že musí vydržet vše. Rána kladivem je rána kladivem, ale k té je už třeba úmysl. Špatný úmysl. Stejně tak může luknu poškodit zaseklá otěž geny. To je zase neopatrnost, opomenutí a neznalost. Ale něco vydržet musí.
Bezpečnost nebo peníze
Lukna, která něco vydrží, je otázka bezpečnosti. Dnes se ale při masové výrobě dostává do konfliktu bezpečnost a finance. Ušetříš-li 10 euro na lukně a těch luken je tisíc, už to pro majitele loděnice začíná být zajímavé. Protože většinu loděnic dnes vlastní nejrůznější fondy, pro které je důležitý pouze zisk ve výši XY procent, není možné se divit, že se na lukny nesmí šlapat.
Je rozdíl, jestli vám předává jachtu majitel loděnice, který je hrdý na to, co vytvořil, nebo si ji koupíte jako housku na krámě a musíte se smířit s tím, že věci jsou takové, jaké jsou.
Je krása nejdůležitější?
Moderní lukny zapuštěné do paluby vypadají parádně. Když jsou zavřené, na palubě nic nepřekáží, je krásně hladká. A jde jen o kus plexi s dvojicí kliček. Jednoduché, krásné, levné.
Nebo máte loď do nepohody. Víte, že bezpečnost je pro vás prioritou. V takovém případě sáhnete po masivních luknách s hliníkovým okrajem. Všimněte si, že lepší verze má hliníkové lemování vyšší a masivnější než běžná. A tlustší plexi… Abyste nemuseli mít strach, že na něj šlápnete.
Podle mě by to tak mělo být. Na lodích…
2734
Související články
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Dvoudenní urz je určený pro všechny, kteří se chtějí podrobněji seznámit s problematikou bezpečnosti a záchrany života na moři.